Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţia săptămânii vine de data asta din Sportul Rege.

Calcio, Football, Fussball, Fútbol, Betegy

 

Dacă Nostradamus ar fi avut crampoane şi jambiere, numele său de joc ar fi putut fi Betegy. Câţiva ucrainieni din Lviv stabiliţi în Polonia au dezvoltat un algoritm despre care spun că ar putea prezice majoritatea rezultatele meciurilor din diferite ligi europene de fotbal. Betegy.com a atras deja atenţia investitorilor şi se laudă cu o acurateţe de 80% a predicţiilor.

 

Algoritmul a fost testat pe propriul portofel de chiar CEO-ul şi fondatorul Alex Kornilov, care şi-a deschis un cont de pariuri de 50 de euro. Două luni mai târziu avea un câştig de 310 euro. Nu am putut să nu mă gândesc la Marty şi almanahul său cu rezultate sportive din “Înapoi în viitor”.

 

Probabil că la fel s-au gândit şi germanii de la BMP când au plătit o sumă de şase cifre pentru 30% din acţiunile Betegy, într-un deal încheiat în mai puţin de o lună de negocieri. Numai că, în loc să parieze banii investitorilor şi să-i îmbogăţească dintr-un şut, Kornilov şi echipa sa au decis să se concentreze pe ceea ce ştiu ei mai bine şi să construiască un serviciu web. Astel că Betegy a fost regândit ca o platformă de sugestii pentru amatorii de pariuri online, în schimbul unei taxe lunare de vreo 30 de euro.

 

Nu e pentru prima dată când scriu despre o companie care se foloseşte de algoritmi matematici pentru a crea un glob clarvăzător de cristal. Cu aproape 10 ani în urmă, Valery Tsurikov, fondatorul companiei bieloruse Science Soft, a pus bazele unui sistem care putea anticipa vârful de preţ al unei acţiuni. Doar că, în loc să folosească această tehnologie – să o spunem, nu tocmai perfectă – pentru a tranzacţiona în nume propriu, Science Soft a preferat la rândul său să o licenţieze.

71% – rata rezultatelor corecte anticipate de Betagy în sezonul trecut al ligii germane de fotbal, Bundesliga

 

Pe repede înainte, cei de la fondul de hedging (cu capital speculativ) Derwent Capital Markets încheiau în 2009 un parteneriat cu Universitatea Indiana pentru a folosi interpretarea sentimentelor exprimate prin twitteruri ca reper în tranzacţiile bursiere. Cercetările au relevat existenţa unei strânse legături între sentimentele exprimate pe Twitter şi variaţia indicelui Dow Jones, iar oferta fondului, supranumit la acea vreme şi “Fondul Twitter”, a fost serios suprasubscrisă. Într-o scurtă paranteză, Das Cloud a scris pe larg despre mineritul sentimentelor Twitter în articolul “Sondajul emoticoanelor“.

 

Am crezut atunci că asta era mişcarea potrivită. În fond, cine ar vrea să-i sfătuiască pe alţii cum să câştige averi pe care le-ar putea dobândi investind în nume propriu? Cu toate astea, DCM Capital şi-a schimbat radical stratergia de business şi a lansat recent o platformă online de tranzacţionare, cu un serviciu de sine stătător de analiză în timp real a ciripiturilor din online.

 

Dacă e să tragem o concluzie, am putea spune (şi) că fondatorul şi CEO-ul DCM, Paul Hawtin, pare să vadă în momentul de faţă mai mult potenţial în know-how-ul despre tranzacţii, decât în tranzacţiile în sine.

 

La fel, Betegy atacă un segment colateral al gamblig-ului, cel al sugestiilor pentru pariuri, segment care, spre deosebire de industria pariurilor în sine, nu este încă reglementat. Serviciul se adresează mai ales pariorilor începători sau ocazionali, şi acoperă meciurile de primă ligă din Anglia, Germania, Franța, Spania și Italia.
Pentru a-şi perfecţiona algoritmii, compania va realiza şi o analiză a feed-urilor de ştiri, care va contribui cu aproximativ 30% la predicţia finală, restul de 70 de procente bazându-se pe interpretarea datelor/rezultatelor istorice. Ceea ce înseamnă că, impactul accidentării unui jucător-cheie, de exemplu, va fi luat în calcul în mod automat.

 

Cum toate lucrurile bune se mai şi termină, există şi un revers. Dacă Betegy devine din cale afară de popular, jucătorii care pariază pe acelaşi nume vor fi tot mai mulţi, iar mizele vor scădea considerabil.

 

Şi un fapt amuzant: cei din echipă vor să parieze printr-un cont al cărui bilanţ va fi făcut public zilnic, pentru a le demonstra în timp real vizitatorilor eficienţa algoritmului Betegy. Să-i vedem câţi bani vor reuşi să facă!

 

Dacă vreţi să vedeţi cu ochii voştri cât de bine funcţionează serviciul, meciurile din Bundesliga au început deja. Hai Werden!

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole