Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Rusia. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţia săptămânii vine la comandă, prin curier, cu plata la primire.

Rusia, e-commerce-ul Făgăduinţei

 

East-West Digital News şi-a lansat mult-aşteptatul raport despre comerţul electronic din Rusia, una dintre pieţele cu cea mai rapidă creştere, dar şi cea mai puţin cunoscută şi neînţeleasă piaţă a momentului. Coordonat de PwC Rusia şi Şcoala de Înalte Studii Economice din Moscova, raportul de 316 pagini a fost realizat prin intervievarea a 80 de companii ruseşti şi internaţionale din domeniu, de la eBay şi DHL, la retaileri locali precum Ozon.ru şi KupiVip.ru.

 

“Cu 60 de milioane de utilizatori de Internet, Rusia va deveni una dintre cele mai mari pieţe de retail online din Europa. Potenţialul de creştere este uriaş, în condiţiile în care, în momentul de faţă, doar 30% dintre userii de internet fac cumpărături online, faţă de 97% în cazul Germaniei. Un alt argument pro ar fi acela al concurenţei relativ scăzute din e-commerce-ul rus, dacă e să-l comparăm cu Brazilia şi China, ca să nu mai vorbim despre ţările Vestice”, explică Damian Doberstein, co-foundator al fondului global de investiţii E-Ventures.

 

O scurtă trecere în revistă a unor fapte şi cifre-cheie:

– cu 25.000 de magazine online – cu 10 dintre ele cu vânzări individuale de peste 100 de milioane de dolari – e-commerce-ul rus a ajuns la o valoare de 10,5 miliarde de dolari în 2011 şi ar putea deveni în următorii ani o piaţă de 50 de miliarde de dolari.

– companiile din top 30 controlează o treime din piaţă, cu vânzări totale de 3 miliarde de dolari.

10,5 miliarde dolari – valoarea pieţei ruseşti de e-commerce, în creştere cu 25% faţă de 2010

piaţa creşte în fiecare an cu 25 de procente, unii dintre marii retaileri raportând chiar dublări sau triplări ale vânzărilor.

– la nivel mondial, creşterile cele mai mari vin din Brazilia – 37%, la o piaţă ajunsă anul trecut la 11 miliarde de dolari; în Vest, Franţa ocupă primul loc, cu o creştere de 22%, la o piaţă de 50 de miliarde de dolari; e-commerce-ul american a crescut cu 15%, la 202 miliarde de dolari.

– numărul total al comenzilor din .ru a ajuns anul trecut la 89 de milioane.

– retaileri de primă mână din offline, de la Auchan la Benetton sau X5 Retail Group, încep să se dezvolte şi în online.

– în 2010-20011, e-comerţul a atras investiţii de peste un miliard de dolari; ritmul acestora este tot mai alert, iar exit-urile rămân excepţii.

rambursul a fost, este şi va mai rămâne o perioadă sistemul preferat de plată al internauţilor ruşi.

lipsa personalului calificat pare să fie una dintre durerile acute ale pieţei, problemă regăsită de altfel în întreaga industrie online din Rusia.

Raportul integral este disponibil doar contra cost, la un preţ de 3.000 de euro.

 

Între timp:

 

Red Sky Ltd., dezvoltatorul FilesTube.com, a lansat Bart The Guard – Privacy Hero, un serviciu VPN care le promite utilizatorilor anonimatul complet al navigărilor pe Internet, prin intermediul unei reţele de servere securizate răspândite în întreaga lume. Mai mult, prin utilizarea Bart s-ar elimina orice limitări geografice sau restricţii politice ale www. În Europa, serviciul costă 5 euro/lună.

 

Incubatorul polonez de afaceri Huge Thing a anuţat lansarea unuia dintre proiectele sale, Sellbox, un startup care permite vânzarea prin intermediul reţelelor sociale a fişierelor stocate de utilizatori în conturile lor Dropbox, în schimbul unui comision de 9%.

 

Tot din Rusia vine şi Gfranq, un serviciu de editare foto in cloud, care oferă 42 de filtre a la Instagram amatorilor de fotografie dornici să adauge o tuşă artistică creaţiilor lor. La o primă strigare, Gfranq ar fi atras în cele trei luni de la lansare peste 100.000 de utilizatori.

 

Спасиьа!

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole