Ochi pentru ochi

V-aţi simţit vreodată urmărită privirea într-un supermarket? Nu direct de către vânzători, ci de tehnologii de eye tracking care vor să vă învețe obiceiurile voastre de consum.

Foto: Wall Street Journal

 

Mirosuri îmbietoare de ciocolată atunci când treci prin fața unui raft cu bomboane M&M. Sau arome de Pedigree puse pe stickere la intrarea în pet shop-uri, pe care câinele tău le amușină instant. Neuromarketingul, categorie în care pot fi încadrate astfel de practici subtile, este o disciplină în plin avânt, iar pionieri care sapă adânc în conștiința consumatorilor pentru a le afla gândurile avem şi în România.

 

Privirea este însă şi mai expusă mesajelor decât mirosul, iar lupta pentru acapararea ei n-a fost niciodată mai acerbă. Cea mai recentă tehnologie utilizată în domeniul vizual este eye tracking-ul în fața raftului. În ceva mai mult cuvinte, urmărirea privirii cu ajutorul unor camere video, combinate cu simulări computerizate în 3D ale designului unui produs. Rezultă o așa numită hartă fierbinte (heat map) a zonelor din raft unde ne uităm mai repede și mai mult. O tehnologie ce le permite producătorilor să dezvolte mai rapid noi produse și noi designuri pentru rafturi și bunurile de consum expuse pe ele.

Tehnici de tipul eye tracking tehnici vin să completeze ceea ce focus grupurile fac de decenii bune

 

Cercetătorii Kimberly-Clark au utilizat în 2009 ecrane de computer dotate cu camere pentru urmărirea retinei clienţilor, pentru a afla astfel care dintre diferitele ambalaje ale unor pachete de șervețele atrăgeau atenţia cumpărătorilor în primele 10 secunde. În urma acestor teste au decis să aleagă pentru producție la scară largă un model pe care erau desenate valuri, în detrimentul contracandidatului cu stropi.

 

Astfel de tehnici vin să completeze ceea ce focus grupurile fac de decenii bune și care au început să fie tot mai mult contestate când vine vorba de eficiență. “Există adesea o mare diferență între ceea ce fac oamenii și ceea ce spun că fac. Orice atitudine tinde să devină extremă în cazul studiilor de cercetare”, spune Steve Posavac, profesor de marketing la Vanderbilt University.

 

Dincolo de armă de marketing, eye tracking-ul este folosit și în alte domenii, precum cel medical. Persoanele cu multiple scleroze sau cu Parkinson pot deja să mânuiască computerul grație acestei tehnologii.

 

Urmăriți mai jos un filmuleț care explică cum funcționează eye tracking-ul pentru cineva care joacă Pong doar din priviri.

 

Alte articole