Apple cel roșu

Când Mărul a încetat să mai fie verde – gigantul tehnologic din Cupertino este ţinta unui boicot iniţiat de municipalitatea din San Francisco.

Foto: greenmyapple.org

 

Are un măr pe post de logo, dar asta nu înseamnă că Apple e cea mai eco dintre companiile tech ale lumii. Iar decizia de săptămâna trecută de a renunţa la certificarea ecologică EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool) – un proiect menit să identifice produsele electronice cu risc redus pentru mediul înconjurător – o confirmă încă o dată.

 

Povestea are însă şi un impact neaşteptat: autorităţile din San Francisco au anunţat că intenţionează să boicoteze Apple, interzicând agenţiilor guvernamentale locale să cumpere noi Mac-uri. Dacă e să ne uităm la faptul că, în 2010, municipalitatea din Frisco a cumpărat echipamente Apple în valoare de aproximativ 46.000 de dolari – în condiţiile în care compania a raportat un profit de 11,6 miliarde de dolari pe primele trei luni ale anului în curs -, lovitura astfel încasată rămâne mai degrabă una de imagine.

“Suntem foarte dezamăgiți că Apple a ales să se retragă din EPEAT și sperăm că decizia de a nu cumpăra produse Apple va încuraja compania să își reconsidere participarea” – Melanie Nutter

 

“Suntem foarte dezamăgiți că Apple a ales să se retragă din EPEAT și sperăm că decizia de a nu cumpăra produse Apple va încuraja compania să își reconsidere participarea”, explica Melanie Nutter, director în cadrul Departamentului de Mediu din San Francisco. Știrea a făcut rapid turul presei americane, unele voci speculând că organisme guvernamentale, școli și business-uri vor urma boicotul inițiat de primăria orașului.

 

Reacţia pieţei? Sarah Rotman Epps, analist Forrester Research, crede că “Apple, jucătorii din industrie şi cititorii nu trebuie să insiste foarte mult asupra acestui subiect. California a interzis şi comercializarea de foie gras – o decizie care nu este pe placul tuturor consumatorilor sau companiilor. Decizia municipalităţii din San Francisco de a renunţa la achiziţia de nu va fi urmată de restul autorităţilor”.

 

Din grădina primordială de la Cupertino, reprezentanții Apple nu au de gând să dea înapoi şi arată într-un comunicat de presă că “Apple tratează cu atenție aspectele ce țin de impactul de mediu al tuturor produselor noastre. Respectăm toate standardele legate de eficiență energetică ale guvernului american”.

 

Companiile de electronice din SUA trebuie să plătească pentru a fi incluse în schema EPEAT, care măsoară produsele pe baza mai multor criterii, printre care eficiență energetică sau cât de ușor pot fi demontate în vederea reciclării. Schema nu acoperă însă şi gadgeturile mai noi de pe piaţă, gen iPad-urile și iPhone-urile.

 

Într-un ghid “pentru electronice mai verzi”, realizat de Green Peace în noiembrie 2011, Apple ocupă poziţia a patra, cu 4,6 puncte din 10 posibile, după HP (5,9 puncte), Dell (5,1) și Nokia (4,9). La polul opus apar RIM (1,6 puncte), Toshiba (2,8) și LG (2,8).

Alte articole