UGC-istul Nicușor Dan

Cu doar 6.000 de euro buget pentru online și o agenție de publicitate în spate, Gavrilă și Asociații, care a prestat voluntar, candidatul la primăria capitalei Nicușor Dan a reușit să acopere de câteva săptămâni Facebook-ul cu like-uri, share-uri și poze de profil care-l înfățișează. Va reuși însă hype-ul din social media să se traducă în voturi pe măsură?

Nicușor Dan prin ochii lui Banksy. Foto: Facebook

 

Fie N un întreg mai mare sau egal cu 2. E începutul uneia din cele 6 probleme la care elevul Nicușor Dan obținea punctajul maxim în 1987 în Cuba. Avea să repete performanța și în 1988, la ediția următoare a olimpiadei internaționale de matematică din Australia. Acum, candidatul la Primăria Bucureștiului Nicușor Dan e în fața unei alt fel de ecuații: trebuie să convingă pe cât mai mulți dintre cei 550.000 de oameni care ar putea vota astăzi că el e cel mai în măsură să rezolve problemele primăriei. De data asta e un concurs cu un singur câștigător. Modul în care a ales să o facă îl califică drept un bun studiu de caz pentru cei interesați de mecanismele de activare a comunităților online.

 

“De ce sunt alături de Nicușor Dan?” este o întrebare la care o mână bună de oameni, complet necunoscuți, din online-ul românesc răspunde în încercarea de a-i convinge pe cei din jur să voteze cu candidatul independent înscris pentru funcția de primar general al capitalei. O face Mihai Bucur într-un clip de pe YouTube. O face și un alt utilizator, Sergiu Blidea într-un video similar, la fel cum un altul intră în piele unor personaje precum Sergiu Nicolaescu, Nicolae Ceaușescu sau Ion Iliescu pentru a îndemna lumea să voteze cu matematicianul. Ba chiar și o manea electorală i s-a dedicat din oficiu de către un simpatizant, pe YouTube:

 

 

Pe Facebook, o pagină intitulată Bizzaro ND face același lucru, dar jucându-se cu imagini: îl sprijină, fără vreo dorință de afiliere la echipa oficială de campanie, pe candidatul independent. Poze cu Nicușor Dan în pielea unui personaj Banksy sau o replică la posterul “Hope”, făcut de Shepard Fairey pentru Obama, au adunat zeci de like-uri și share-uri pe tot Facebook-ul. În descrierea paginii se poate citi scopul celor implicați în promovarea neconvențională a candidatului: este vorba de o “campanie neoficială, voluntară și virală pentru cursa cu obstacole spre Primăria Bucureștiului a lui Nicușor Dan”.

Câtă audiență au strâns online candidații pentru Primăria București

Toate aceste inițiative venite din neant, neasumate dar încurajate de echipa de campanie a lui Nicușor Dan sunt ceea ce internetul definește ca user generated content (UGC). În grădina zoologică politică a României astfel de acțiuni sunt asociate însă, de cele mai multe ori, categoriei postacilor de partid. Pentru a înțelege care este rolul conținutului generat de utilizatori care nu își iau nici un ban pentru simpatia declarată public, Das Cloud a stat de vorbă cu câțiva voluntari din echipa de campanie a lui Nicușor Dan. Activismul ONGistic făcut cu voluntari e a doua specializare exersată de candidatul care a înființat și condus în ultimii ani Asociația Salvați Bucureștiul. Cum gestionezi într-o epocă a politicii participative conținutul generat de utilizatori? Cât bine și cât rău pot să facă entuziasmul unor alegători care susțin by default și public un candidat la primărie?

 

O persoană implicată în campania pentru alt candidat, medicul Sorin Oprescu, a declarat pentru Das Cloud sub rezerva anonimatului că și pe biroul actualul primar a ajuns o propunere de a dezvolta o campanie online care să stimuleze partizanatul generat de utilizatori. A fost refuzată.

 

Tagul te face vizibil

 

Campania pentru Nicușor Dan a fost spontană și fără contururi precise, spune Ioana Blănaru, coordonatoarea campaniei online a acestuia. “Nu am dorit sub nici o formă înregimentarea acestei creativități”, declară aceasta pentru Das Cloud. Ioana s-a alăturat echipei de campanie după “Nicușor Dan Experience”, un concert pentru strângerea de semnături pentru candidatură. Are background în presă și în dramaturgie și spune că s-a implicat de îndată, fără nici o remunerație, în promovarea candidatului. “Am fost la filmarea câtorva clipuri alături de el și mi-a plăcut că peste tot pe unde mergeam Nicușor Dan oferea foarte multă libertate celor din jur prin simpla sa prezență. Oamenii de pe stradă cu care se întâlnea se simțeau relaxați și nici o clipă agresați de prezența lui”.

 

Ioana coordonează conturile de Facebook, Twitter și YouTube ale lui Nicușor Dan și este încântată de mulțimea de creații venite din zona utilizatorilor care nu fac parte din echipa de campanie. Au însă o simpatie declarată pentru candidatul independent, pe care și-o afișează cu ingenuitate: “Un utilizator ne-a trimis o poză cu un banner făcut de el, pe care scria Votez Nicușor Dan. Era prins de un balcon din zona Pieței Romane din București. Am inclus-o într-un album cu poze de la voluntari și am postat-o pe wall-ul de Facebook”, spune Ioana. Cele mai multe poze și altfel de creații pro Nicușor Dan au fost reperate de către ea și restul echipei de campanie, dar n-au reușit să indexeze chiar tot: “De unii am aflat, mulți însă nu au pus tag-uri și nu le-am dat de urmă”.

”Nu ne-am propus să coordonăm totul. În afara materialelor semnate de echipa lui Nicușor Dan, au fost multe de tipul grassroots, de la oameni obișnuiți” – Daniel Gavrilă, manager de comunicare

 

Daniel Gavrilă, manager de comunicare al întregii campanii pentru Nicușor Dan, recunoaște că în spatele comunicării se află o orchestră specializată, în speță agenția de publicitate Gavrilă și Asociații. Și el, care are o experiență de 13 ani în publicitate, precum și agenția care se ocupă de implementarea strategiei și brief-ului de comunicare, lucrează însă pro bono. Banii destinați campaniei online, 6.000 de euro în total, au mers, în mare parte pe Ad Words și Facebook Ads, spune el. La fel ca și Ioana, Daniel spune că regulile de comunicare au fost mai laxe, tocmai pentru a lăsa simpatizanții din exterior să se exprime cât mai free style. Abordarea avută pentru a compensa lipsa unui buget serios de campanie prin care fiecare simpatizant a fost lăsat și încurajat să vină cu propria abordare, a funcționat, se pare și la nivelul agențiilor de publicitate. Papaya Advertising a făcut un banner publicitar inspirat din celebra fotografie ”tank man” din piața Tien-An-Men. Alte zvonuri – respinse oficial însă – plasează printre colaboratori și GMP, agenția condusă de Felix Tătaru și care s-a ocupat de ultimele campanii ale acum președintelui Traian Băsescu.

 

“Nu ne-am propus să coordonăm totul. În afara materialelor semnate de echipa lui Nicușor Dan, au fost multe de tipul grass roots, de la oameni obișnuiți. Păstrând însă principii simple: ton civilizat și inteligent, să ne ferim de exagerări și orice fel de demagogie”. Multe dintre aceste UGC-uri au fost, prin urmare, postate pe pagina oficială de Facebook a campaniei, altele au fost refuzate, “nu pentru că nu îndeplineau criteriile, ci pentru că erau niște exagerări, cum a fost cel care făcea referire la stencil-ul lui Banksy. În zona de art direction, folosirea creațiilor venite de la utilizatorii de rând nu este cea mai bună soluție”.

 

Care sunt, deci, ingredientele pentru a pune la muncă fără plată, comunitatea în sprijinul tău, fie că ești politician sau brad de raft? Poate că ceva trebuie învățat de la Nicușor Dan, care a reușit să facă acest lucru mai bine decât multe alte branduri construite în ultimul timp în România. Indiferent dacă matematicianul școlit la Paris va avea cifrele de partea lui.

 

Nicușor cu Twitter, restul cu presa

 

O dovadă a faptului că Nicușor Dan a fost cel mai prezent în discuțiile de pe rețelele sociale o oferă analiza ultimelor șapte zile, făcute cu ajutorul Zelist Monitor. Candidatul independent a fost pomenit cu precădere în twittosferă, Facebook și comentarii, în timp ce Sorin Oprescu și Silviu Prigoană au avut prezențe mult mai consistente în presă.

 

Evoluția aparițiilor în media ale lui Nicușor Dan. Sursa: Zelist Monitor

 

Evoluția aparițiilor în media ale lui Sorin Oprescu. Sursa: Zelist Monitor

 

Evoluția aparițiilor în media ale lui Silviu Prigoană. Sursa: Zelist Monitor
Alte articole