Fotografie de grup cu Facebook

Alegerea unei poze de profil pe Facebook ține fără îndoială de o doză de narcisim inerentă fiecăruia dintre noi. Inconştient, însă, și factorii culturali sunt luați în considerare atunci când decidem cu ce ne afișăm în fața prietenilor virtuali.

Foto: modestmaven.blogspot.com

 

Pentru milioane dintre noi-cei-de-pe-Facebook, poza pe care o alegem pentru a ne ilustra prezența în Marea Carte a Feţelor e o decizie importantă. În fond, e prima impresie pe care ceilalți și-o fac despre noi. Say cheese!

 

Dar, surpriză! De cele mai multe ori, alegerea nu este nici 100% personală, nici complet independentă, fiind condiționată de anumiţi factori culturali mai mult decât suntem dispuși să ne dăm seama. Potrivit unui studiu recent publicat de International Journal of Psychology, pozele de profil de pe Facebook ale americanilor și ale utilizatorilor vestici sunt preponderent realizate cu zoom-in și focus pe fețele indivizilor, faţă de cele ale utilizatorilor proveniți din culturi mai interdependente și mai colectiviste din estul Asiei, ale căror imagini-profil au o anumită distanță de subiect și tind să includă adesea și informații de background.

”Facebook și celelalte rețele sociale au devenit ustensile utile în gestionarea identității noastre post-moderne fragmentate” – Sabina Baciu

 

Rezultatele studiului reflectă alte cercetări anterioare asupra factorilor culturali care influențează preferințele cognitive: est-asiaticii sunt mai atenți la informația de context decât vesticii, care tind să focalizeze și să acorde mai puțină atenție mediului înconjurător. Acestea sunt primele dovezi că astfel de tendințe din lumea reală sunt translatate în modul în care ne prezentăm online.

 

Deja reușim cu toții să dibuim tipologii de poze de profil de pe Facebook și, pe alocuri, îndrăznim chiar să și facem presupuneri despre ce vor ele să spună despre posesor: portretul clasic și serios; cadrul privat, surprins de la distanță; close up-ul impersonal și cool; poza de bebe nostalgică, poza matură de cuplu… und so weiter.

 

De unde vine, totuși, această atenție obsesivă pentru pozele de profil de pe rețelele sociale pe care le frecventăm? Posibilitatea camerelor digitale actuale de a ne servi auto-portrete infinite, precum și fascinația contemporană pentru reflecții și umbre a influențat în mod sigur propria noastră imagine. Este părerea Sabinei Baciu, a cărei lucrare de masterat la Facultatea de Arte și Științe Sociale de la Universitatea din Maastricht s-a concentrat asupra pozelor de profil de pe Facebook și a modului în care a evoluat portretistica în era digitală. “S-a dezvoltat o nouă practică socială: acea de a face poze cu noi înșine și a le da la share pe rețele sociale. În această portretistică sunt reflectate întotdeauna contexte socio-culturale și viceversa. Facebook și celelalte rețele sociale au devenit ustensile utile în gestionarea identității noastre post-moderne fragmentate”.

 

Cei de la Pixable vin şi cu o imagine concretă a acestei practici sociale: 10% din totalul imaginilor încărcate pe Facebook sunt poze de profil. Cât despre gestionarea lor, femeile își schimbă poza de profil mai des decât o fac bărbații: dacă în cazul acestora din urmă, poza de prezentare devine desuetă după aproximativ trei săptămâni, în cel al femeilor schimbul se face după doar două săptămâni. Poza tipică de profil primește, în general, 3 like-uri și 2 comentarii, iar utilizatorul clasic de Facebook are înmagazinate 26 de poze de profil.

 

Voi cum staţi?

Alte articole