Piano, ma non troppo

Piano Media a construit un paywall plecând de la analogia abonamentului la cablu tv: plătești o singură dată pentru acces la cât mai multe publicaţii. Să fii descoperit firma slovacă secretul zidului dincolo de care nici măcar Google nu te poate duce?

Vrei să "vezi aici"? Plătește aici.

 

A durat un an să pună de acord câțiva dintre editorii principalelor ziare și reviste din Slovacia că un abonament all-you-can-eat, prin care cititorii plătesc o singură dată și au acces la conținut premium de la mai multe publicații online, e soluția pe care o caută.  Dezvoltarea platformei tehnice în următoarele trei luni a fost aproape floare la ureche față de aceste discuții, spunea Marcel Vass (contul Twitter), co-fondator al Piano Media, în cadrul evenimentului RoNewMedia de săptămâna trecută.

 

După prima lună de la lansare, rezultatele sistemul de paywall sindicalizat au confirmat ceea ce părea de neconfirmat pentru mulţi: şi totuşi, există oameni dispuși să plătească pentru content online. La o populație de 5 milioane de locuitori – dintre care 2,2 milioane folosesc internetul -, Piano Media a generat în prima lună (mai 2011) încasări de 40.000 de euro. Anul acesta s-au extins în Slovenia vecină, iar acum angajează oameni pe patru continente şi ţintesc la dezvoltarea globală, sprijiniți de cele două milioane de euro ale fondului de investiții 3TS Cisco Growth Fund.

”Pentru simplificare spunem că cerem bani pentru content. Dar nu e numai contentul” – Marcel Vass, Piano Media

 

Un scurt respiro pentru o întrebare de 1.000 de puncte: ce e alb cu negru și roșu peste tot? Nimeni!? Raportul financiar al unei publicații! Un banc negru ce face haz de necazul tot mai amar al editorilor din întreaga lume. Tirajele au scăzut, la fel și bugetele de publicitate, iar tranziția cititorilor de la hârtie la online a dus la evaporarea a sute de milioane de euro. Mai multe publicații au încercat până acum să-i determine pe cititori să plătească și pentru articolele postate pe internet, dar rezultatele au fost în majoritatea cazurilor slabe. Este Piano Media altfel? De ce văd editorii din Slovacia că rezultatele financiare încep să se tabloidizeze? ”Nu am întors situația pe dos peste noapte, dar avem rezultate care se simt. Pentru publicațiile pe care le avem în sistem am intra în top 10 al advertiserilor lor ca venituri generate”, spune Marcel Vass.

 

Fă-o ieftin!

Când au început să-și pună întrebarea cât de mult ar trebui să coste serviciul – ”una care ne-a dat multe dureri de stomac”, după cum spune Vass -, un prim răspuns a fost să fie un tarif suficient de mic încât să nu devină ”o chestiune” pentru oameni. Au început cu 3 euro pe lună, echivalentul a 3 beri în Slovacia. Ulterior a crescut la 3,9 euro, fără a înregistra o scădere a ritmului de noi intrați în paywall. Banii se împart după modelul – 40% către publicația unde s-a realizat abonarea, 30% din venituri sunt împărțite între toți pubisherii din rețea în funcție de timpul petrecut pe site (și nu în funcție de numărul de vizitatori), iar 30% ajung la Piano Media.

Marcel Vass, Piano Media

Ce (sau la fel de bine cât) ar putea însemna pentru internautul român “o chestiune” de preţ? ”Asta e o întrebare pentru researcheri”, răspunde Marcel Vass.

 

Fă-o să merite!

Din punct de vedere al conţinutului, cititorii-plătitori primesc nu doar articole la care cei care navighează liber nu au acces, ci şi un întreg arsenal de 70 de servicii, unele deja existente, altele inventate special. Câteva exemple uzuale: plătitori pot posta mai mult de 3 comentarii zilnic, pot citi articolele noi cu 20 de minute înainte, au acces la arhivă și își pot customiza site-ul, alegând secțiunile pe care vor să le vadă pe prima pagină. ”Pentru simplificare spunem că cerem bani pentru content. Dar nu e numai contentul”, explică Vass.

 

Fă-o simplu!

Odată dat click pe un articol aflat sub zidul Piano Media, se deschide o fereastră nouă care direcționează cititorii către o pagină împărțită în 3 secțiuni. În prima aleg perioada pe care doresc să se aboneze, în a doua aleg modalitatea de plată, iar în a treia introduc o adresă de email. Fără a confirma măcar adresa de email, abonații au acces imediat la conținutul premium și serviciile suplimentare doar în baza IP-ului. ”Nu o să-ți cerem niciodată parola dacă nu ștergi cookieurile sau dacă nu schimbi browserul sau dacă nu schimbi computerul. Asta înseamnă că majoritatea oamenilor nu folosesc parola pentru a avea acces. E foarte important s-o faci cât mai simplu posibil. ”, spune co-fondatorul Piano Media. Nu sunt acceptate plăţile în monedele de aur ale Azeroth-ului, dar asta nu ar trebui să reprezinte o problemă.  ”Am aflat că dacă nu oferi metoda de plată cea mai convenabilă pentru o anumită persoană, va decide pur și simplu să nu plătească”, spune Vass, explicând că metodele de plată au fost introduse treptat și au avut IP-uri care nu au plătit până când nu a fost introdusă posibilitatea de a plăti prin PayPal, bunăoară.

 

Rețeta a fost verificată până acum pe publisheri mari din piețe mici, iar nici măcar cei de la Piano nu pot să spună dacă va funcționa pentru piețe mari, cu public vorbitor de engleză. Dar cu banii de la 3TS Cisco, planurile lor sunt ca până la sfârșitul anului să aibă “ziduri” în 5 țări , 10 până în 2013 și 19 până în 2014. Până acum, slovacii nu au semnat vreun contract în România. Greul abia acum începe.

 

Alte articole