(A)i-TV?

În goana marilor companii tech spre mănoasa zonă mobilă, un lucru a fost neglijat constant. Staticul televizor din sufragerie așteaptă o revoluție, iar toți ochii stau ațintiți pe Apple, Google și Microsoft.

blog.modernmechanix.com

 

Dacă ar fi să rămână în amintirea posterității pentru doar unul dintre designurile sale pentru Apple, care ar fi acela? Întrebarea i-a fost de curând adresată de The Telegraph lui Jonathan Ive, cel care s-a ocupat de ultimele linii frumos conturate ale gadget-urilor produse de compania din Cupertino. După o lungă pauză, recent numitul “Sir” a răspuns: “E cel la care lucrăm în clipa de față”.

 

Speculațiile din jurul următorului produs Apple sunt diverse, dar cel mai des se vorbește despre un nou televizor, cu care Marele Măr să redefinească, cum altfel?, o industrie. La fel cum a făcut-o atunci când a scos pe piață iPod-ul sau iPhone-ul.

Sir Jonathan Ive. Imagine: illustratetheweek.wordpress.com

 

“Bătălia pentru TV nu este cu adevărat despre TV”, spune James McQuivey, de la Forrester Research. “E vorba despre viitorul pe care giganți precum Apple, Google și Microsoft îl au în cap, și anume să integreze TV-ul platformelor pe care le-au dezvoltat până în acest moment”. Apple n-a reușit până acum să intre în lumea televizoarelor pentru că avem de-a face cu o nucă tare, spune McQuivey: conținutul este în continuare controlat de monopoluri care încă nu sunt dispuse să ofere acces la conținutul lor arhivat. “Să introduci pur și simplu un nou display pe care să se poată viziona acest conținut așa cum este el livrat de distribuitorii existenți nu va oferi consumatorilor cu adevărat ceva nou. Spre deosebire de business-ul telefoanelor, unde iPhone-ul a penetrat rapid, trebuie să știm că ciclul de upgrade al televizoarelor durează șapte ani”, explică reprezentantul Forrester.

 

Întorcându-ne la ce televizor ar urma să scoată Apple din joben în acest an, speculațiile au făcut un mușuroi serios în ultima vreme. Cult of Mac a scos la înaintare un posibil scenariu: Apple lucrează la un tv set cu o telecomandă touch screen integrată în iTunes. Comanda vocală a noului device va fi deasemenea posibilă grație tehnologiei Siri. Controlul vocal va fi completat de unul gestual, mai spune Cult of Mac, un soi de Kinect, dar branduit de Apple.

“Bătălia pentru TV nu este cu adevărat despre TV. E vorba despre viitorul pe care giganți precum Apple, Google și Microsoft îl au în cap” – James McQuivey, Forrester Research

 

Zvonurile s-au întețit și mai tare după ce Walter Isaccson avea să scrie în biografia dedicată lui Steve Jobs că defunctul CEO Apple își dorea “un tv set integrat care să fie ușor de folosit și care să se sincronizeze perfect cu toate device-urile personale, precum și cu iCloud”. Cu toate astea, alte zvonuri ne dau ca dată a lansării unui televizor marca Apple, în colaborare strânsă cu Sharp, abia în 2013.

 

Trăim într-o cultură a ecranelor, omniprezente, personale, imersive și interactive, după cum suntem avertizați de către Trend Watching. În viața noastră vorbim deja de trei ecrane în jurul cărora gravităm: cel al televizorului (primul descălecat în viața noastră), cel al telefonului mobil și, de curând, cel al tabletelor. Între toate aceste realități vizuale, care să fie viitorul ecranului tv? Vrem de la el să se comporte la fel de interactiv ca și dispozitivele mobile? Sau îi cerem mai degrabă să facă ce știe el cel mai bine: să ne ofere experiențe vizuale la calitate maximă direct din sufragerie? Am adresat această întrebare Anei-Maria Caia, producător tv prezent anul acesta la miptv, unul dintre cele mai importante târguri de televiziune din lume, desfășurat la Cannes.

Apple sau Google ar putea avea un produs care să revoluţioneze piaţa. Sunt companii care investesc nu numai în tehnologie, ci şi în studierea comportamentelor – Ana-Maria Caia, Indie Studio

 

Companiile care studiază comportamentul consumatorilor mai atent se vor pricepe cel mai bine să croiască televizoarele viitorului, este de părere Ana-Maria Caia: “Cred mai curând că Apple (care a anunţat deja Apple HDTV) sau Google ar putea avea un produs care să revoluţioneze piaţa, în mare pentru că sunt companii care investesc nu numai în tehnologie, ci şi în studierea comportamentelor utilizatorilor”. Televizorul trebuie să fie un device funcţional şi simplu de folosit, spune ea, “care să ofere confort utilizatorului, care să îl ajute. Pentru că uitatul la televizor este prin definiție odihnă, relaxare, pierdere de vreme. Ambele companii oferă deja produse cu aceste atribute. În plus, Apple face produse frumoase care răspund esteticii noilor generaţii, aşa că probabil ar produce un televizor spectaculos ca mobilă, care se integrează în arhitectura de interior a viitorului”.

 

Chiar și cu Apple și Google lideri de pluton, televizoarele nu se vor transforma într-un “iPad uriaş”, spune, totuși Ana-Maria: “Cred că îşi vor păstra, în mare, funcţiile clasice. Televizoarele vor fi în primul rând din ce în ce mai mari, pentru o experienţă de vizionare similară cu cea din cinematografe. Se va implementa pe scară largă sistemul de Personal Video Recorder (ataşat televizorului), HD va fi dotare standard pentru orice device folosit pentru a vedea conţinut video, precum şi posibilitatea de a vedea video 3D. E posibil ca noile generaţii de televizoare să aibă în dotările standard conectarea la internet şi să permită sharingul de fişiere video”.

 

3D-ul este o zonă înspre care producătorii de conținut vor fi din ce în ce mai prezenți: “Va exista o piaţă distinctă de produse de televiziune făcute direct în 3D, în momentul de faţă existând în lume în jur de 30 de staţii tv care emit acest tip de conţinut. Jocurile Olimpice de la Londra sunt primele în istorie transmise şi în 3D, eveniment care va fi un test de consum important”.

Alte articole