To Facebook or not to Facebook?

Suntem aproape un miliard de oameni care am devenit produsul scos ieri public la vânzare de Mark Zuckerberg. Pentru cei care cred că e timpul să căutăm o altă rețea de socializare, dar nu numai, se naște o întrebare: cu ce altceva mai bun vom putea înlocui Facebook-ul Suprem?

Foto: reuters.com

 

Facebook s-a detașat ca Rețeaua Socială. Numai că, ajunşi în pragul miliardului de utilizatori, Zuckerberg and Co. simt că nu mai e loc pe viitor pentru o creștere spectaculoasă. Lupta se va duce de acum înainte în materie de engagement, de interacţiune cu userii într-un timp cât mai îndelungat pe platformă.

 

Facebook trebuie să profite cât mai mult de datele pe care le are despre utilizatorii săi în acest moment și să calce cu grijă pe un fir extrem de subţire în ceea ce privește intimitatea și încrederea acestora, scrie Derek Harris de la Gigaom. “Cu cât exploatează mai mult neprețuitele date legate de comportamentul și dorințele utilizatorilor, cu atât aceștia vor fi mai puțin dispuși să divulge astfel de informații, erodând valoarea inerentă a rețelei sociale”. Altfel spus, oportunitatea de business pentru Facebook după listarea la bursă se află la interesecția dintre companiile care doresc să intre în engagement cu audiența rețelei sociale și platforma în sine care este Facebook în acest moment.

Galvea Kelly. Foto: adrianholerga.com

 

Dacă Facebook-compania ar fi un utilizator-Facebook, ar avea o grămadă de prieteni virtuali, dar prea puţini adevăraţi, sugerează datele unui sondaj realizat recent de Associated Press şi CNBC – numai 13% dintre utilizatorii americani adulţi au încredere în Facebook, în timp ce 59% spun că au foarte puţină/nu au deloc încredere în compania lui Zuckerberg. Mai mult, 54% dintre cei chestionaţi spun că nu s-ar simţi “în siguranţă” cumpărând produse de pe Facebook, în condiţiile în care 83% mărturisesc că nu dau click aproape niciodată pe reclamele reţelei sociale. Să mai spunem şi că, în materie de venituri medii per utilizator obţinute din publicitate în 2011, Facebook e mult sub Google, cu 4,34 dolari, faţă de 30 de dolari în cazul rivalului fondat de Larry Page şi Sergey Brin, potrivit Washington Post. “Facebook nu a găsit încă un model de succes în ceea ce priveşte publicitatea, care să aducă venituri pe măsura numărului uriaş de utilizatori”, explică Nate Elliott, analist Forrester Research.

 

Cu toate aceste provocări pe care Facebook le adresează publicului, e oare timpul să ne gândim dacă e cazul să scrutăm prin desișul de startup-uri din Silicon Valley în căutarea următorului Facebook, mai proaspăt și mai uscat? Das Cloud a stat de vorbă cu câțiva dintre specialiștii online prezenți zilele acestea la RoNewMedia pentru a afla care sunt companiile abia mijite sau încă în stadiu embrionar care ar putea să facă senzație în viitorul nu foarte îndepărtat.

Ca să ghicim de unde va răsări următorul Facebook, Dominic Basulto de la Washington Post sugerează să privim la celalalte IPO-uri de referință din lumea tech: Netscape şi Google

 

Obișnuim să ne gândim la rețele sociale în termeni de cicluri de viață, observă Alexis Madrigal în The Atlantic: “Se ridică una, înflorește, apoi este răpusă de un competitor insurgent. Desenăm diagrame precise care arată cum în clipa în care MySpace a început declinul, Facebook tocmai ce prindea aripi”. Realitatea este însă mult mai complexă, spune jurnalistul, pentru că aplicațiile sociale se construiesc azi una pe creștetul celeilalte, iar zeci de milioane de oameni aparțin mai multor rețele, chiar dacă ei nu își dau seama de acest lucru. Se întâmplă la fel ca în viața reală: ne împrăștiem între o varietate de locații, găsind valoare și împlinire atunci când ne construim propriul nostru ecosistem personal de social media.

Un site web, ispinterest.com, îți spune ce nu este, de fapt, Pinterest.

 

Ca pentru mulți dintre noi, nici pentru Eleni Kitra, director OMD Digital, social media nu este similară doar cu Facebook. “Este reprezentată de o gamă variată de media. Dar Facebook este cel mai sexy dintre toate. Îți dă o nouă identitate”. Kitra este, totuși, de părere că vom vedea și mai multe lucruri fascinante, dincolo de climaxul Facebook. “Și chiar și Facebook se va transforma în diferite moduri, va înceta să mai fie lucrul care este el în acest moment. Și asta pentru ne dorim mai mult comportament social, atât din partea brandurilor, cât și din partea oamenilor. Mă aștept ca lucrurile să se schimbe dramatic în următorii doi ani. Nici consumatorii, și nici Facebook nu vor mai fi de acum înainte de capul lor, și spun asta chiar dacă îmi place Facebook”.

 

Toate celelalte platforme de social media se uită la Facebook și încearcă să facă ceva similar, observă Kitra, și nu o putem contrazice uitându-ne doar la Pinterest, despre care CNN se întreba recent dacă nu e cumva următorul Facebook. “În momentul în care a apărut, Facebook a făcut ceva foarte simplu și l-a făcut disponibil tuturor. Cred că Facebook încearcă să se repoziționeze din punct de vedere al tipului de media pe care îl reprezintă, dorind să încorporeze și alte feature-uri. Dacă ne dorim o altă rețea unică, aceasta trebuie să fie diferită de Facebook, iar acest lucru nu s-a văzut răsărind până acum”.

”Nici consumatorii, și nici Facebook nu vor mai fi de acum înainte de capul lor, și spun asta chiar dacă îmi place Facebook” – Eleni Kitra, OMD Digital

 

Jaime Punishill, Global Head Wealth Online la Thomson Reuters, crede și el până la un punct în șansa Pinterest. “Social media face două lucruri concomitent: aplatizează mapamondul și aduce o hiperlocalizare. Facebook a câștigat din acest punct de vedere războiul în clipa de față, cel putin pentru o platformă socială de acest tip. Lucrurile devin însă interesante când oamenii încep să construiască pe scheletul Facebook propriile spații de interese. Și tocmai de accea Facebook a lansat propriul appstore, pentru a veni în întâmpinarea lor. Culmea e că Pinterest, de exemplu, face deja lucru acesta, legat de spațiile de interes ale fiecărui utilizator. Pinterest este în acest moment un mod mult mai bun de a sharui interese. Nu mă interesează să fiu conectat cu toată lumea, ci doar cu cei care au aceleași interese ca și mine”.

 

În opinia sa, e doar o chestiune de timp până când Facebook va cumpăra Pinterest. “Iar daca nu vor fi ei, vor fi fie Microsoft, fie Google”. Google înțelege în acestă clipă cel mai bine cum interacționează și cum se conectează oamenii, adaugă Punishill, “doar că nu a găsit o soluție de a raspunde acestor nevoi ale utilizatorilor. Circles de la Google Plus sunt prea mult a pain in the ass în acest moment”.

”Pinterest este în acest moment un mod mult mai bun de a sharui interese. Nu mă interesează să fiu conectat cu toată lumea, ci doar cu cei care au aceleași interese ca și mine” – James Punishill, Thomson Reuters

 

Galvea Kelly, Social Media Consultant, Mercury360, urmărește cu atenție industria de gaming de pe platformele sociale, tot mai curtată de marile companii care doresc o apropiere mai naturală de utilizatorii-clienți. Ce ar trebui, prin urmare, să facă Facebook sau oricine se va ridica peste el pentru a face din gaming o experiență și mai bună pentru consumatori, dar și pentru branduri? “Trebuie să fie capabili să răspundă mai bine cerințelor de multi-playing venite din partea utilizatorilor. Există, de exemplu, o aplicație de cumpărat bilete pentru concerte, Ticketmaster, lansată în august, anul trecut. Iar dacă eu vreau să merg la un concert Lady Gaga și vrei și tu același lucru, pot să văd unde vei sta, chiar dacă nu am luat împreună biletele. Același lucru au început să îl facă și liniile aeriene. Ar fi interesant dacă Facebook ar face același lucru și în materie de gaming, să pot să aleg dacă mă joc cu străini sau cu persoane cunoscute. Pentru că gaming-ul e o formă de socializare în ziua de azi, spune o mulțime de lucruri despre oameni”.

 

Ca să ghicim de unde va răsări următorul Facebook, Dominic Basulto, Washington Post, sugerează să privim la celalalte IPO-uri de referință din lumea tech: Netscape în 1996 și Google în 2004. Ambele au fost companii care au definit la acea vreme cel mai bine zeitgeist-ul vremii, având un impact major asupra oamenilor; una prin lansarea primului browser grafic, a doua prin introducerea motorului de căutare. Facebook e similar rețelei sociale, așa că “următorul Facebook” va trebui să aibă un impact similar celor trei corifei tocmai menționați. “Distincția dintre mobil și web se va estompa tot mai mult și e aproape sigur că următoarea companie Internet de tip zeitgeist va trebui să își dea seama cum să combine viețile nostre on și off line într-un mod cât mai lin, mai transparent și mai natural cu putință”.

 

Asana? Sau poate Quora? Sau mai degrabă Path? Sunt trei platforme pornite de foști oameni de prin Facebook, care au pășit în afara umbrei lui Zuckerberg, și care anunță următoarea generație de companii din Silicon Valley, notează Business Insider. Asana a pus la punct un software care ajută oamenii să muncească mai eficient în echipă. Quora dorește să conecteze mai bine oamenii la informație. Path este, la rându-i, o rețea socială mobilă. Poate n-ar strica să fim cu ochii și pe ele, pentru că iepurele tehnologic sare de unde te aștepți mai puțin.

Alte articole