O bursă pentru tine

Câteva companii internet fac în prezent miliarde doar pentru că au acces la date personale și știu cine ar putea vrea să cumpere, să spunem, pizza cu măsline. Dar dacă am putea obține şi noi o felie din aceste sume? 

Foto: telecomfuturecentre.it

 

Mare parte a internetului e gratuit pentru că, tacit, mulți sunt de acord cu târgul inițial al internetului: ai servicii online gratuite, dar trebuie să vezi niște reclame. A venit vremea pentru un nou contract? În locul unui troc de genul  servicii gratuite ca Facebook sau Google contra informațiile puse la dispoziția lor, ar putea apărea o vânzare. Ești de acord să spui cine ești și ce faci pe internet? Primești niște bani cu care îți cumperi servicii online cu etichetă de preț pe ele.

 

”Datele despre oameni au o valoare imensă”, spune Bernardo Huberman, Senior Fellow la HP Labs, o divizie a companiei americane. ”Aceste date sunt colectate tot timpul. De fiecare dată când deschizi calculatorul, de fiecare dată când cumperi ceva”.

 

”Unii spun – n-o să-ți dau datele mele nici dacă-mi dai un milion de dolari” – Bernardo Huberman, HP Labs

 

Huberman, care conduce departamentul ”Social Computing Research Group” al HP Labs, a venit cu alternativa – o piață pentru vânzarea informațiilor personale; o piaţă care i-ar da fiecărui internaut nu doar controlul asupra informațiilor colectate despre el, dar și o mică remunerație în cazul în care e de acord să le pună la dispoziția companiilor.

 

Într-un studiu (pdf) publicat săptămână trecută, Huberman propune un sistem asemănător unei burse de schimb, dar care tranzacționează informații personale.

 

”Sunt două tipuri de oameni. Unii spun <N-o să-ți dau datele mele nici dacă-mi dai un milion de dolari>. Și mai sunt mulți oameni care spun <Nu-mi pasă, îți dau datele mele pentru o mică sumă>”, este convingerea lui Huberman. A testat ipoteza lui folosind metode academice de studiu, încercând să afle dacă oamenii ar fi dispuși să-și vândă datele personale și la ce preț.

 

Rezultatul: o persoană care ține mult la datele sale personale ar putea fi convinsă să-și listeze la ”bursă”  informațiile personale pentru 10 dolari, dar cu riscul de a nu găsi un cumpărător. După cum un altul ar putea la fel de bine să le vândă pentru un preț garantat de 50 de cenți.

 

Între două astfel de tranzacţii, nomenclatorul meseriilor ar putea câştiga o nouă poziţie: broker de date personale. Opening bell!

 

 

 

Alte articole