Digitalul la maxim

Dublă premieră în industria muzicală americană: puţin peste jumătate din veniturile lui 2011 au venit din digital, iar vânzările totale au înregistrat prima creştere din 2004 încoace.

Foto: digitalmusicplayermp3jukebox.com

 

În cel mai recent raport al său, Recording Industry Association of America (RIAA) compară vânzările de muzică în toate formatele disponibile, de la vinil la download, şi vine cu o concluzie-surpriză: vânzările digitale le-au depăşit, pentru prima oară, pe cele înțepenite în formate fizice – în cădere liberă și în 2011 cu 7,7% -, ajungând să genereze puţin peste 50% din cele 7 miliarde de dolari la cât a ajuns anul trecut piaţa americană. Per total, digital plus suporturi fizice, vânzările de muzică au crescut în 2011 cu 0,2 procente – marcând astfel prima creştere din 2004 încoace -, dar piaţa rămâne în continuare la mai puţin de jumătate faţă de vârful său din 1999.

 

Pus în balanță cu 1999, numărul de fonograme vândute într-o formă sau alta s-a înjumătăţit, iar tendinţa către virtualizare şi dispariţia suporturilor fixe e evidentă. Posturile de radio online sau prin satelit au contribuit anul trecut cu o creştere de 17%, în timp ce negoțul cu mp3-uri şi tonuri de apel pe platforme mobile a scăzut cu 38,5%.

Pus în balanță cu 1999, numărul de fonograme vândute într-o formă sau alta s-a înjumătăţit, iar tendinţa către virtualizare şi dispariţia suporturilor fixe e evidentă

 

Surprinzător, în condiţiile în care reprezintă doar 2% din totalul pieței, vinilurile s-au vândut de trei ori mai bine decât în 2010 (procentual, 34,2%), în timp ce CD-urile au mai pierdut 8,5% din popularitate. Încet, dar sigur, industria muzicală pare să se convingă că șansa de a supraviețui în forma actuală, cu doar patru mari case de discuri care controlează jocurile, stă în adoptarea internetului ca mediu de distribuție și în fidelizarea publicului prin produse de colecție. Dead media devine trendy, pe măsura ce suporturile materiale pentru muzică se transformă în piese de muzeu.

 

Streamingul a devenit un segment de piață vânat atât de advertiseri, cât și de companii, începutul anului fiind marcat pe plan local de lansarea Zonga, serviciu care se laudă cu un catalog de 15 milioane de piese, și de intrarea pe piața est-europeană a Deezer. Spotify, unul dintre cei mai importanți jucători din zona serviciilor plătite, nu are deocamdată planuri pentru România, lucru care nu împiedică pe nimeni să-și facă playlisturi pe Grooveshark, distanțat vizibil în clasamentul Google Trends.

 

Profiturile generate de subscripţii la servicii de streaming audio au crescut în 2011 cu 13,5%. Mai exact, cei care ascultă din nori și nu din folderul ”download” au plătit pentru asta 241 de milioane de dolari.

 

Pe măsură ce accesul la internet mobil se răspândește pe smartphone-uri și tablete, tendința de a descărca muzică e în scădere pentru majoritatea utilizatorilor, streamingul câștigând teren. Lucru confirmat și de industria filmului, care estimează că, în 2012, numărul de filme văzute online se va dubla față de 2011, către un total de 3.4 miliarde de titluri urmărite online. Previziunile se referă, însă, doar la servicii contra-cost cum ar fi Netflix sau Amazon, fără să fie luate în calcul siteuri gratuite de genul 1Channel.

Alte articole