Mai Vin Noi Operatori

ANCOM a anunțat săptămâna trecută scoaterea la licitație a frecvențelor radio folosite de operatorii de telefonie mobilă. Pe lângă miliardul de euro pe care statul ar urma să-l câștige, licitația aduce o noutate: obligativitatea câștigătorilor de licențe să ofere accesul la rețea operatorilor mobili virtuali.

tiberiu ana/Flickr

Povestea începe şi se termină cu patru litere: MVNO. Un acronim pentru Mobile Virtual Network Operator, în spatele căruia se află un operator de telefonie mobilă care folosește contra cost rețeaua unui alt operator pentru a oferi propriile servicii. Văzute din perspectiva acestui raport de forţe, un MVNO are la îndemână două direcţii de dezvoltare:

 

– prima, să-i spunem “light”, care presupune ca operatorul virtual să se ocupe doar de lansarea unui brand și de promovarea propriilor servicii, fără să aibă alte bătăi de cap.

– a doua, “full”, presupune nu doar emiterea de către operatorul MVNO a propriilor carduri SIM, dar şi operarea propriilor elemente de rețea (core-network – mai banal şi mai pe româneşte spus, centrale); practic, cu toate că nu deține o licență, singurul element la care nu are acces un full MVNO sunt antenele rețelei operatorului partener. Un exemplu concret peste câteva paragrafe.

 

Până recent, decizia lansării unui MVNO rămânea la latitudinea marilor operatori. Să facem un foarte scurt exerciţiu de memorie şi să enumărăm rapid cinci astfel de servicii. Da, nu sunteţi singurul care ar putea pica un astfel de test. În fond, investițiile într-o rețea sunt de ordinul miliardelor de dolari și e puţin probabil să fii dispus să o subînchiriezi unui posibil concurent.

 

Voilà!

 

În aceeaşi zi a anunţului Autorităţii Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), adică joia trecută, Valentin Popoviciu, directorul de dezvoltare RCS&RDS, anunța că operatorul ia în calcul lansarea unui MVNO, dar așteaptă să vadă condițiile de reglementare. În caietul de sarcinii al licitației se specifică că operatorii vor propune celor care vor să lanseze un MVNO ”tarife rezonabile și proporționale cu serviciile furnizate”. O exprimare un pic cam vagă și care încă nu impune condiții comerciale, cum ar fi stabilirea unui plafon maxim de preț pe care un operator poate să îl ceară unui MVNO.

 

Această lipsă de claritate/fermitate a formulării ar putea fi justificată, în parte, de lipsa unor precedente în piață. Ce se întâmplă, să spunem, dacă un MVNO consideră că tarifele cerute de un operator nu sunt rezonabile? Poate merge la ANCOM pentru soluționarea conflictului sau chiar în justiție. ”Pentru stabilirea rezonabilității și proporționalității tarifelor percepute în relația operator mobil – operator virtual, ANCOM va face o analiză economică în care se vor lua în considerare costurile pentru furnizarea serviciilor”, spune Cătălin Marinescu, președintele ANCOM.

”Toată lumea se așteaptă să vii cu prețuri mai mici decât RCS&RDS, dar nu ai cum. Oricum e fals că românii se uită numai la preț” – Mihai Eftimie, Enigma System

 

Dacă RCS&RDS va lansa un MVNO, s-ar putea inspira de la Free Mobile (exemplul promis), parte a grupului francez Iliad, un furnizor de internet care, deși are propria licență 3G (la fel ca RCS&RDS), folosește și rețeaua Orange. La începutul acestui an, Free Mobile a ieșit în piață cu două oferte principale: 2 euro pentru 60 de minute și SMS-uri sau 19.99 euro pentru convorbiri nelimitate, plus 3 GB de internet mobil. Operatorul acoperă doar 27% din populația Franței, iar Orange s-a plâns deja că 90-95% din apelurile Free Mobile sunt efectuate prin rețeaua construită de operator. Oferta a fost atât de agresivă încât nu doar că Free Mobile a atras sute de mii de clienți de la ceilalți operatorii (MVNO sau nu), dar a stârnit reacții violente din partea sindicatelor franceze. Reprezentanţii acestora din urmă reclamă faptul că succesul Free Mobile va însemna salarii mai mici și chiar concedieri în piața de telefonie mobilă franceză.

 

Sistemul enigmă

 

Revenind în România, Enigma System este o companie aflată în stadii avansate ale lansării unui full MVNO. Totul a început în februarie anul trecut, în aprilie se înregistraseră la ANCOM, în septembrie primiseră numerotație, iar în decembrie au început negocierile pentru interconectare. Compania, fondată de cinci prieteni, este condusă de Mihai Eftimie (30 de ani), un doctorand în Comunicații care a ales să meargă pe varianta unui full MVNO – pentru că, explică el, este important să poată să-și configureze singur rețeaua, cu atât mai mult cu cât Enigma System va miza în special pe servicii.

 

Nuanţând, Eftimie vorbește foarte mult despre tot felul de opțiuni pe care un utilizator le poate obține în funcție de setările din centrală, cum ar fi mai multe numere de telefon pe aceeași cartelă SIM; sau convergența fix mobil (FMC), când utilizatorul poate transfera un apel de telefonul mobil pe telefonul fix sau chiar pe laptop către aplicații de tipul Skype; sau ”push-to-talk”, care transformă telefonul într-un fel de stație de emisie recepție. ”Toată lumea se așteaptă să vii cu prețuri mai mici decât RCS&RDS, dar nu ai cum. Oricum e fals că românii se uită numai la preț”, spune Eftimie, care are o listă întreagă de astfel de servicii, dar preferă să nu-şi dezvăluie încă toţi aşii.

 

Mărturiseşte, în schimb, că vrea să configureze rețeaua Enigma System să accepte numai utilizatorii cu telefoane capabile de conexiuni 3G. Motivul e simplu: pe telefoanele vechi, elementul de diferențiere a Enigma System nu va mai fi vizibil.

 

Brand, brand, brand

 

Deocamdată, entuziasmul său ar trebui să compenseze lipsa unei finanțări puternice. Dinu Malacopol, un veteran al industriei telecom din România, acum CEO al Digital Cable Systems, companie care operează rețeaua AKTA, e mai circumspect.

 

Costurile unui astfel de proiect sunt destul de ridicate – având în vedere că implică cel puțin un call center și un sistem de facturare (billing), a explicat Dinu Malacopol într-o discuție cu Das Cloud. Dar mai important ca orice este un brand foarte puternic pe care, dacă nu îl ai deja, trebuie să-l construieşti în timp și cu destul de mulți bani investiți în marketing. În termeni estimativi de costuri un astfel de demers ar presupune 10-15 milioane de euro, investiţi în 2-3 ani.

 

În cazul ideal, nu doar că deţii un astfel de brand, dar şi vinzi deja produse sau servicii potenţialilor clienţi. Carrefour, Metro, Enel sau Distrigaz sunt genul de nume care ar putea lansa oricând un MVNO. De altfel, în astfel de cazuri, lansarea unui MVNO se face de cele mai multe ori pentru fidelizarea clienților actuali, și nu neapărat pentru obţinerea unui profit.

 

Ilustrativ este exemplul MyAvonMobile, ”un serviciu oferit de Avon Cosmetics România și Orange tuturor reprezentanților Avon din România”. Oficial, serviciul nu este încă un operator virtual, însă şeful ANCOM precizează că, odată cu publicarea în Monitorul Oficial al Ghidului pentru desfășurarea activității operatorilor mobili virtuali, Avon va trebui să notifice Autoritatea în acest sens.

 

Revenind la Eftimie, acesta este conștient că nu are banii unei companii mari şi spune că, în mod normal, ar avea nevoie de 1-2 milioane de euro pentru lansare, și încă o dată pe atât pentru marketing. Enigma System a investit până acum câteva ”sute de milioane de lei vechi” și are în plan investiții totale de un milion de euro. Eftimie estimează că ar putea scădea serios din cheltuieli făcând publicitate pe rețele sociale și bazându-se pe răspândirea numelui Enigma System pe mai vechiul canal “din gură în gură”.

 

”Nu e o sumă atât de mare. Înseamnă câteva apartamente din București. Până la urmă există vedete mondene care au această sumă cash”, spune Eftimie, care nu vrea să dea detalii despre finanțarea proiectului. Însă, dacă totul va merge conform planului, în iulie am putea avea primul operator mobil virtual “à la carte” din România. Şi ca o paranteză de final, facem abstracţie de Frog Mobile, un proiect al operatorului grec Cosmote, care și-a lansat astfel propriile servicii sub un alt brand.

Alte articole