Caută și nu cerceta

– Siri, ai auzit că Google va începe să dea și el răspunsuri directe la întrebări?
– I’m sorry, I don’t understand. Could you repeat that?

Foto: dullhunk / Flickr

 

Dacă ar fi programat să poată răspunde la întrebări ca un om, și Google ar trebui să recunoască de cele mai multe ori, așa cum o face Siri, asistentul personal de pe iPhone 4S, că nu înțelege de fapt întrebarea. Mașinile nu înțeleg de fapt ce spun oamenii, dacă întrebările nu sunt foarte simple.

 

Dar acest lucru va începe să se schimbe în următoarele luni. Rezultatele căutărilor pe Google vor începe să aibă deasupra link-urilor clasice – care spun ce site ar putea avea răspunsul căutat -, și o zonă în care Google va încerca să dea răspunsul exact, fără a mai fi nevoie de parcurgerea altor site-uri.

Mașinile ajung să cunoască semnificația cuvintelor mai aproape de modul în care le înțeleg oamenii

 

Căutarea pe Google va semăna mai mult cu ”modul în care oamenii înțeleg lumea”, spunea Amit Singhal, senior vice-presindent Google într-un interviu preluat de presa internațională, iar procesul de trecere la ”noua generație a algoritmilor de căutare” a început deja de doi ani. Transpusă într-un context mai larg, inițiativa Google e un pas în trecerea spre următoarea generaţie a www, web-ul semantic, în care mașinile înţeleg semnificaţia cuvintelor mai aproape de modul în care o fac oamenii.

 

Chiar și acum, tastând 4+7 în căsuța de căutare, Google va da răspunsul exact fără a mai face căutări şi a trimite apoi spre terţe site-uri pentru rezultat. Într-un mod asemănător, o întrebare despre președintele Statelor Unite pusă pe versiunea în limba engleză a site-ului va da ca rezultat ”best guess”, înaintea linkurilor rezultat ale căutărilor tradiţionale, numele lui Barrack Obama.

 

În viitorul apropiat, rezultatele căutărilor prin intermediul Google vor avea înaintea linkurilor obișnuite un scurt rezumat, pe care l-am putea compara a priori cu briefing-urile pe care le primesc diplomații înaintea unei întâlniri sau vizite oficiale. O căutare după ”Cluj-Napoca”, bunăoară, ar putea genera un rezumat în care este afișat numărul locuitorilor, temperaturile anuale sau rata criminalității. Sau, căutarea ”care sunt cele mai mari 10 orașe din România” va putea oferi răspunsul direct în loc de a oferi doar linkuri către site-uri care conțin răspunsul.

 

Un prim efect semnificativ al acestei schimbări – printre cele mai importante din istoria Google – ar putea fi creşterea timpului pe care utilizatorii îl petrec acum pe cel mai vizitat site din lume.

 

Un studiu de anul trecut al Nielsen, arată că internauţii americani petrec lunar mai mult de 7 ore pe Facebook, în vreme ce pe Google nici măcar 2 ore.

 

Google, ce părere ai despre asta? Search!

Alte articole