Zyua Independenţei

Zynga își lansează propria platformă online, zynga.com. Like? Nu şi celor de la Facebook.

Foto: LaMenta3 / Flickr

 

Pentru cei care au intrat astăzi pentru prima oară pe internet, Zynga este compania din spatele unor jocuri precum FarmVille și CityVille, care până acum puteau fi jucate numai prin intermediul rețelelor sociale Facebook, Google+ și Myspace.

 

Cum orice joacă este mai serioasă decât pare ochiului profan, compania face bani din vânzarea de obiecte virtuale ce pot fi folosite în jocurile sale. Majoritatea acestor tranzacții (95%) sunt realizate prin intermediul Facebook, care ia 30% din fiecare vânzare. Cum veniturile Zynga au fost anul trecut de 1,14 miliarde de dolari, Zuckerberg & Co. au câştigat din acest parteneriat spre 400 de milioane de dolari.

 

Dacă în urmă cu doi ani 50% din utilizatorii Facebook erau gameri sociali, rata acestora a scăzut la 25% anul trecut.

Dar tainul celor 30 de procente s-ar putea să nu fie singurul motiv pentru care compania a decis să încerce să-și câștige independența față de rețeaua socială. Deși Facebook a fost principalul catalizator al jocurilor sociale, conform unui studiu realizat de IHS Screen Digest Media Reasearch, 2011 a adus o încetinire a acestei reacţii chimice. Dacă în urmă cu doi ani 50% din utilizatorii Facebook erau gameri sociali, rata acestora a scăzut la 25% anul trecut. Ce-i drept, există și alte părereri, care susțin că social gaming-ul nu este un balon de săpun.

 

Cert este că, mai arată studiul IHS, costul de achiziție al noilor utilizatori este mult mai mare acum, decât în trecut. Printre pricipalele cauze se numără măsurile luate de Facebook pentru a diminua numărul enervantelor mesaje pe care aplicațiile le trimiteau către non-jucători, ceea ce a determinat producătorii de jocuri sociale să folosească mai multă publicitate plătită.

 

Zynga nu este prima companie care face această mișcare, dar este de departe cea mai mare. Efectele pe termen lung sunt greu de estimat. Încă nu au apărut comentarii oficiale, dar e limpede că Facebook are doar de pierdut.

 

În cazul Zynga, în schimb, efectele s-au văzut imediat: după anunţul public, valoarea acțiunilor companiei a crescut cu 10 procente.

Alte articole