In social media we trust

Nivelul de încredere este în cădere liberă la scară mondială, spune un recent barometru Edelman. Guvernele lumii sunt corigente la investit speranțe, în timp ce la polul opus se află media și, mai cu seamă, rețelele sociale.

Încrederea în social media a sporit cel mai mult în 2012.

 

În 2011, figurile autoritare au avut cea mai mare priză la public. Iar până acum vreo câțiva ani business-urile câștigau mai multe like-uri globale decât guvernele și mass-media. În ultimul an însă, percepția asupra instituțiilor cu valoare adăugată în mintea publicului s-a schimbat radical, arată studiul Edelman Trust Barometer. Concret, gradul de încredere în media depășește 50% la nivel mondial, un procent mai bun decât au obținut guvernele sau mediul de afaceri. ONG-urile continuă să primească cele mai multe voturi pozitive peste tot pe mapamond, cu o rată de încredere de 58%.

 

Încrederea în rețelele sociale a crescut cu 75% față de 2011, mai mult decât au făcut-o restul suporturilor de conținut

Media rămâne, totuși, domeniul cu cel mai mare boost de încredere: față de studiul de anul trecut, presa e singura al cărei capital de imagine a cunoscut un reviriment (de la 49% grad de încredere, la 52%). Printre motivele pentru care presa a reușit să atragă cel mai mare capital de simpatie specialiștii Edelman enumeră acoperirea mediatică eficientă a degringoladei financiare, a crizei corporate, precum și a revoltelor care au zguduit clasa politică peste tot în lume.

 

Realizat pe 30.000 de persoane din 25 de țări, barometrul Edelman subliniază, totuşi, că nu întreaga media luată în ansamblu se bucură de la fel de multă credibilitate. Dinspre media tradiționale, încrederea lumii întregi s-a mutat în spațiile alternative oferite de rețelele sociale. Facebook, Twitter (unde feed-ul neîntrerupt de informație se modelează după bunul plac) au devenit în ultimele 12 luni alternative serioase la informația și opiniile servite unilateral de către instituțiile de presă consacrate.

 

Încrederea în rețelele sociale a crescut cu 75% față de 2011, mai mult decât au făcut-o restul suporturilor de conținut. “Audiența are nevoie să audă informația repetată de mai multe ori pentru a o considera corectă”, spun realizatorii barometrului. Nu e astfel de mirare faptul că încrederea în informații venite de la persoane “asemeni nouă” a sporit cu 22% de la un an la altul, în timp ce încrederea față de cele venite pe filieră guvernamentală e în declin cu 14 procente.

 

Încrederea în media este depășită la nivel mondial doar de cea în ONG-uri.

 

Pe de altă parte, tehnologia bate la capitolul popularitate toate celelalte sectoare economice, chiar dacă, faţă de 2011, încrederea în tehnologie a scăzut cu un procent (de la 80% la 79%). La coada clasamentului se află, cum era de așteptat în vremuri incerte economic, băncile și serviciile financiare (47%, respectiv 45% nivel al încrederii).

 

În țara noastră, cel mai recent studiu al “încrederii”, realizat anul trecut de GfK, arată că românii își pun nădejdea în pompieri (94% grad de încredere), armată (88%), poștași (85%) și doctori (79%).

Alte articole