Cuvinte pentru imagini. Scurt manual redacţional

Pentru că semnalele din tabăra cititorilor sunt bune, sunt “clickuibile”, iar feedback-ul există, după cum spun in corpore Niţu, Oancea şi Ulmanu, Das Cloud şi-a provocat interlocutorii la o scurtă pledoarie pentru infografice în viața de zi cu zi a unei redacții. Apărarea are cuvântul:

 

Cosmin Nițu, Quickdata

 

“Subiecte la care pot fi folosite infograficele sunt practic infinite, de la analize la timeline-uri, la prezentarea momentelor unui eveniment sau hărți interactive și așa mai departe. Însă nu cred că au ce căuta la știrile de ultimă oră, o vizualizare trebuie să aibă un timp de gândire, de discuție între jurnalist și designer pentru a avea o vizualizare de calitate. În momentul de față s-a consacrat tag-ul INFOGRAFIC în titlul articolului, care aduce click-uri pentru că oamenii vor acel infotainment de care vorbeam, însa de multe ori găsesc o hartă cu 2 procente pe ea, sau un pie chart exportat din Excel. Acest tip de atragere de click-uri induce în eroare cititorul și în timp va duce, din păcate, la scăderea puterii tag-ului INFOGRAFIC.”

 

Dorin Oancea

Dorin Oancea, Business Magazin

 

“Infograficele au căpătat un statut confortabil și cred că redacțiile ar trebui să se gândească serios la zona vizuală, daca nu au făcut-o deja. Ne îndreptăm spre ceea ce numesc unii o cultură orală – Marshall McLuhan dixit – bazată mai mult de comunicarea directă și pe imagine/video/un mix al acestora. Cuvântul scris nu va pieri, dar importanța sa se va disipa.”

 

Monica Ulmanu, Boston Globe

 

“Să luăm un exemplu simplu: se construiește un pod nou în București, care va îmbunătăți traficul în oraș. O publicație are de ales: să publice un text care să descrie zona în care va fi construit podul și construcția în sine. Sau să realizeze un infografic în care să vizualizeze podul prin realizarea unui model după planurile originale, să-l așeze în context, să marcheze străzile din apropiere, să arate elementele importante din punct de vedere architectural direct pe modelul creat și eventual să aibă și un clip audio cu un expert care să enunțe importanța, avantajele și dezavantajele proiectului. Pentru că infograficul nu poate și nu trebuie să îl încarce pe cititor cu informație care nu poate fi vizualizată, el poate fi însoțit de un articol care să vorbească mai extins despre proiect. “

Alte articole