Amintiri din viitor: 5 tendințe pentru 2012

Automobilul bate sufrageria și se anunță următorul hotspot tehnologic. Educația ar vrea să se mute de pe tablă direct pe tabletă, iar aplicațiile mobile trimit medicii la plimbare. Televizoarele intră în sfârșit în liga interactivă a ecranelor omniprezente, iar politicienii vor face online fundraising. Das Cloud vă prezintă cinci tehnotendinţe de amploare ale lui 2012.

Foto: Flickr/Mr Wabu

 

 

Reţeaua de asfalt   

 

La fel cum telefoanele au devenit în ultimii ani tot mai deștepte, automobilele sunt și ele în pragul emancipării tehnologice și promit să se transforme cât mai repede în vehicule conectate în permanență. Altfel spus, să fie capabile să acceseze, să consume și să creeze informație pe care să o transmită șoferilor, pasagerilor, dar şi celorlalte surate din trafic. Netul la bord este deja o dotare standard pentru mulți bolizi, iar 2012 va aduce o extindere a serviciilor online pe tot mai multe modele, este de părere Mircea Meșter, project manager Automarket. “Internetul la bord nu înseamnă neapărat rețele sociale sau navigare. Conexiunea – mașina ca router, practic – va facilita elementele care ajută șoferul: navigație, GPS, service, probleme tehnice”, explică el.

 “Conexiunea – mașina ca router, practic – va facilita elemen- tele care ajută șoferul: navigație, GPS, service, pro- bleme tehnice” – Mircea Meșter, Automarket

Pe ramura eco-verde, mai spune Meşter, mașinile vor duce o altă luptă: “constructorii auto vor încerca în continuare să găsească soluțiile cele mai potrivite pentru a dezvolta sisteme de propulsie verzi care să îi ajute să-ți îndeplinească targetul european de emisii CO2 pentru 2014. Se va încerca extinderea autonomiei bateriilor modelelor electrice, pentru că o autonomie totală de 160 de kilometri, așa cum se întâmplă în 95% dintre mașinile full-electrice de astăzi, nu reprezintă un argument suficient de solid pentru potențialii cumpărători”.

 

Siguranța rămâne un capitol prioritate-zero pentru producătorii auto de pretutindeni. “Sistemele de siguranță activă vor deveni elemente normale pe mașinile care își vor lansa generații noi în acest an. Povestea a fost începută de Volvo cu sistemul City Safety, care frânează în locul tău în oraș dacă te apropii prea mult de mașina din față. Acest tip de sistem de asistență va fi regăsit pe tot mai multe mașini. Dacă nu vei fi atent pentru o secundă la volan, mașina te va ajuta să nu-ți petreci următoarele ore prin service-uri și la asiguratori. Aștept ca acest tip de sistem să coboare și el mult în segmente până spre modelele de segment B – Clio, Fiesta, Corsa”.

 

De la cretă spre tabletă

 

“Trebuie să ieşim din logica dictaturii manualului şcolar, în care manual şcolar este Biblia învăţării. Suntem în epoca digitală. Resursele învăţării se diversifică”, anunța săptămâna aceasta ministrul educației. În așteptarea soluțiilor digitale pentru învățământul românesc propuse de Daniel Funeriu, tot referate.ro pare să fie Sfântul Gral al sălilor de clasă. Anul trecut, MIT a aniversat 10 ani de când oferă resurse educaționale deschise, anunţând totodată că oferă și diplome pentru absolvenții acestora. Să mai spunem că universitățile de top din SUA precum Harvard, Stanford sau Yale se întrec să ofere cursuri online gratuite pentru studenții din întreaga lume? (O listă exhaustivă poate fi consultată aici). La Stanford, de exemplu, peste 2.000 de tineri români s-au înscris la feed-ul propus de universitate.

App Store are peste 9.000 de aplicații medicale

Trendul cursurilor online la distanță nu este, totuși, tocmai vizibil printre universităţile din România. “La nivel mondial se vorbește despre cloud computing, social reading, utilizarea tabletelor sau aplicații mobile (vezi studiul Horizon), dar România este departe de acest moment. Încă folosim platformele clasice de cursuri online și nu există o abordare deschisă, pe social media. Ne confruntăm, în plus, cu dificultăți în acreditarea cursurilor online la nivel național”, spune Carmen Holotescu, cadru didactic la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității “Politehnica” din Timișoara.

 

Foto: Flickr/Josef Stuefer


O aplicaţie pe zi…

 

Doctorii au toate motivele să se îngrijoreze în acest an. Și asta nu din cauza reformelor haotice din sistem. Tehnologia îi învață tot mai bine pe pacienții să aibă singuri grijă de propria sănătate. DIY Health rămâne pe val şi în 2012, spun cei de la Trend Watching, care anunță o multitudine de aplicații mobile și device-uri care vor permite pacienților să își monitorizeze starea de sănătate.

 

App Store-ul Apple contabilizează peste 9.000 de aplicații mobile dedicate (pentru inimă, dietă sau stres), iar piața acestora e estimată să ajungă la 4,1 miliarde de dolari până în 2014. Cine nu-și dorește, în fond, mai puține vizite intruzive și jenante la doctor? Sau, și mai bine, un doctor care să te monitorizeze de la distanță fără să-ți bată la ușă atunci când ești doborât pentru o vreme la pat? “Este tot mai clar că ne îndreptăm spre cloud chiar și în domeniul medicinei”, spune Arthur Csertus, manager proiect la Syonic, o companie de software medical din Timișoara.

 

“Conceptul de personal health este tot mai prezent, device-urile sunt tot mai interconectate, iar pacienții vor putea face cu ajutorul lor tot felul de măsurători de glicemie, de tensiune”. Syonic a dezvoltat prima aplicație mobilă cu utlizare medicală din România, ICMed, care este, în fapt, un dosar medical electronic accesibil de pe mobil. Până în prezent, aplicația, disponibilă în Android Market, a fost descărcată de peste 1.000 de utilizatori.

 

Ecrane în continuă interacțiune

 

Tot mai multe suprafețe plate devin ecrane și tot mai multe ecrane devin interactive. Le vom atinge, vom face gestui înspre ele și le vom vorbi. Este predicția agenției JWT în privința ecranelor tot mai înalt definite din vieţile noastre.

 

”Oamenii nu vor să interacționeze cu televizoarele lor, ci mai degrabă să aibă acces la tot ce e valabil și să acceseze conținutul când au chef” – Tim Bajarin, PC Mag

 

Dacă v-ați grăbit să puneți mileul pe televizorul din sufragerie, ar trebui să vă mai gândiți o dată. În ultimul deceniu, toți cei care au încercat să reinventeze televizorul au ajuns la concluzia că acesta trebuie să fie interactiv. Numai că acesta nu a fost calculul cel bun, spune Tim Bajarin de la PC Mag: “Oamenii nu vor să interacționeze cu televizoarele lor, ci mai degrabă să aibă acces la tot ce e valabil și să acceseze conținutul când au chef”. În ultimii ani au apărut tot mai multe canale și rețele online care pot fi integrate pe ecranul televizorului, vezi YouTube, Netflix sau Hulu, iar utilizatorii au acces la mai mult conținut decât au avut vreodată în viața lor.

 

În tandem cu device-uri de Internet TV precum Apple TV sau Google TV, televizoarele au șanse maxime să își păstreze cu succes locul confortabil ocupat în sufragerie și în 2012.

 

Viteza cu care anumite tipuri de televizoarele devin desuete se apropie de cea a telefoanelor mobile, observă Jennifer Jacobson, reprezentant Retrevo, pentru Gigaom. Tot mai multe persoane se îndreaptă spre modele HDTV, capabile să interacționeze cât mai eficient posibil cu web-ul. “Prețurile scăzute îi tentează pe oameni să își schimbe mai des televizoarele. În gospodăriile din ziua de azi televizoarele se înnoiesc la fiecare patru-cinci ani. Dacă acestea continuă să sporească în lățime, să fie mai bune și mai ieftine, cred că rapiditatea cu care vor fi înlocuite va fi și mai mare”.

 

Forţa Reţelei de a influenţa ascensiunea sau prăbuşirea în sondaje a unui candidat sau altul va fi considerabil mai mare în alegerile din 2012

 

Până vom avea în casele din România aceste tehnologii, televizoarele mută din conținutul propriu pe alte tipuri de ecrane. Cel mai recent exemplu este aplicația TV de la Orange pentru smartphone-uri, lansată la sfârșitul anului trecut și care oferă în direct transmisia a 17 posturi de televiziune din România.

 

E-bani pentru politicieni

 

Nici alegerile locale și generale din acest an nu vor fi câștigate cu ajutorul internetului, asta o știm deja. (Nu vom vorbi aici despre galoşi, găleţi, telefoane mobile electorale sau internauţi din .com ajunşi în ultimul moment la secţiile de votare). Dar față de campania de acum patru ani, forţa Reţelei de a influenţa ascensiunea sau prăbuşirea în sondaje a unui candidat sau altul va fi considerabil mai mare. Internetul depășește deja în relevanță ziarele când vine vorba de acces la informații politice, arată un studiu IRES. 7% dintre români își iau informațiile politice de pe internet, față de 6% câți apelează la presa scrisă.

 

După o vreme îndelungată în care doar a preluat şi a rumegat informaţia din ziare sau tv, social media s-a transformat în sursă de informații politice pentru media tradiționale, observă sociologul Pavel Lucescu. “Se iau acum citate de pe blogul politicianului X sau Y. Acesta nici nu trebuie să mai sune, să fie sunat sau să se autoinvite în platou”, spune Lucescu. Există deja poiliticieni versaţi în rețelistică socială – numele se ştiu, nu e cazul să le reamintim -, iar în preajma alegerilor vom vedea tot mai multă agitație în această zonă.

 

“Există potențiali candidați care se vor face cunoscuți dincolo de presa clasică grație internetului. Mulți outsideri care luptă în competiția internă în partide pentru un loc eligibil vor profita de online, de bloguri, de rețele sociale”, mai spune Lucescu, în opinia căruia o altă tendință care va lua amploare în 2012 este cea a online fundraising-ul.

Preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul a anunţat deja că va apela la donații şi e posibil să încerce să obțină fonduri cu ajutorul internetului. Ar putea urma şi alții”. Modelul Obama, care a adunat peste 700 de milioane de dolari pentru alegerile din 2008 e o bună sursă de inspirație, crede Lucescu.

Alte articole