Big Mother

Big Mother este noul Big Brother al Internetului. “Vreau pe Facebook. Ce trebuie să fac?” este anunțul care ne paralizează pe cei mai mulți dintre noi. Nu eram deloc pregătiți pentru Add-ul cel mare. Mamele cu cont de Facebook nu sunt însă atât de căpcăune pe cât am crede. Un studiu recent arată că în era Facebook distanțele generaționale dintre părinții și copiii din România sunt pe cale să se anihileze.

Mama e peste tot. Foto: Clevercupcakes / Flickr

Există încă o prejudecată legată de vârsta destul de fragedă a celor care se dau pe net. Tineri, activi, dintr-o generație nu foarte depărtată de a noastră sunt constantele pe care cei mai mulți le avem în minte. Vestea că mama, tata sau mătușa și-au făcut cont de Facebook vine încă precum un bolovan căzut din cer. Și automat ne gândim la ce-avem de ascuns din existența virtuală: pozele nu foarte cuminți de la profil, multele beri adunate în dreptul nostru pe masa din club, fata/băiatul de care ne sprijineam la apus de soare în vacanța trecută.

Pe Facebook, distanța dintre generații devine mai mică, este o observație făcută de psihoterapeutul Mugur Ciumăgeanu. “Prin canalul online, părinții recuperează o înțelegere față de copiii lor, chiar dacă aceștia au devenit adulți, care nu era posibilă înainte de era social media. Am putea spune că secretele inter-generaționale sunt postate pe net”.

În anii ’60, ’70 și ’80 când s-a consumat perioada lor de glorie, mamele noastre purtau blugi, ascultau rock’n’roll de pe vinil și își luau feed-ul de știri de la Radio Europa Liberă. Nu au rămas, totuși, foarte tare în urmă față de generația Z, adolescentă, complet digitală și cu peste 1.000 de prieteni pe Facebook. “Cele mai multe mame au emigrat în lumea digitală prin 1999, cam odată cu apariția Google”, spune Alina Floroi, Chief Research Officer la ShortCUT Research, companie care a realizat studiul “Mame pe Facebook”. Între timp, chiar dacă au copii aflați ei acum în perioada de glorie, mamele au deprins tainele Facebook; în România există 131.000 de femei trecute de 45 de ani care au un cont pe rețeaua de socializare. Cifra reprezintă cam o zecime din totalul utilizatoarelor românce de sex feminin de pe Facebook (1.568.000) “Avem tentația să credem că demografia hot e cea de 18-44 de ani și că după aceea încetezi să cumperi lucruri, să citești ziare. E complet eronat”, adaugă Alina Floroi.

Mamele moștenesc adesea computerele copiilor sau aceștia le cumpără unul pentru a le târî după ei în epoca digitală. Legitimația de acces în rețeaua socială este făcută uneori chiar de către copii, după cum recunoaște o fiică de 30 de ani: “I-am făcut cont, dar i l-am făcut degeaba, nu știe să-l folosească, nu poate să țină minte parole, ce are de făcut ca să intre, ce înseamnă ce vede. Pe scurt, nu prea o interesează subiectul, plus e copleșită de cantitatea de informație”.

În alte cazuri, părinții pot deveni și iscoditori și pricepuți în același timp la datul de like-uri. Unii recurg chiar la șiretlicuri precum un cont fals, observă Mugur Ciumăgeanu. “Dacă mama ar fi pe Facebook, mi-aș verifica privacy setting-urile”, se pune în gardă un tânăr de 31 de ani, cuprins puțin de panica invaziei materne în spațiul privat. Inițiala anxietate a copiilor cărora mamele le suflă în ceafă pe Facebook este înlocuită, odată cu vârsta, de nepăsare, mai spune Ciumăgeanu: “Zet-erii (n.r. cei din generația Z) sunt cei mai expuși la supravegherea online (stalking) din partea părinților. Părinții se armează efectiv cu acest instrument suplimentar. Fenomenul este cel mai prezent în jurul vârstei de 17-18 ani, când copiii sunt la granița maturității”.

Nu toate mamele sunt însă căpcăune pe Facebook, iar unii copiii ajung să se bucure că mamele lor sunt în pas cu tehnologia și că pot ține legătura constant în acest fel. “Relația cu mama pe Facebook mă scutește de o parte din raportul săptămânal, pentru că urmărește online ce fac și îmi înțelege mai ușor filmele”, mărturisește o fiică de 30 de ani. O alta observă și ea că mama ei “e destul de activă în Family Circle. Se uită la tot ce fac, dar nu-mi dă like-uri și nici nu comentează. Ne chatuim. Așa că tot timpul mă gândesc că o să vadă și mama ce postez”. “Copiii mei sunt foarte încântați și mândri de mine, considerându-mă o mamă modernă conectată la realitățile zilei și prin Facebook”, se laudă o mamă ajunsă la 57 de ani.

Dincolo de grija avută la distanță pentru odrasle, prezența mamelor pe Facebook are și alte scopuri, spun realizatorii studiului: “Mamele au venit poate pe Facebook datorită copiilor, dar și-au găsit un loc și o paletă de interese proprii, iar legătura cu copiii nu este una pivotală”. Independența pe care le-o ofereau acum câteva decenii blugii, vinilurile și Europa Liberă e încă resimțită printre mame. Au cel mai adesea o atitudine discretă, de novici într-o eră care nu le prea aparține, dar luptă constant din spatele tastaturii pentru o lume mai bună: “Nu folosesc foarte des statusul pe Facebook. Sunt însă foarte interesate de cauze sociale, culturale și tot felul de petiții”.

Alte articole
  • Alina Floroi

    Excelent titlul! Si restul – ma bucur sa cunosc un jurnalist care asculta si proceseaza informatia!