România, vândută pe Kickstarter

O animație, “Lupul și oaia”, inspirată de “Miorița”. Un album de fotografii culese timp de 10 ani din Maramureșul profund. Un film despre o prostituată româncă din New York. Cele trei proiecte au în comun modul prin care au reușit să găsească finanțare: cunoscuta platformă de crowd funding online Kickstarter.

Credit: Scott Beale / Laughing Squid

Există infinite metode prin care poți să faci astăzi bani online. Kickstarter a găsit una care a dat o nouă dimensiune conceptului de crowd-funding. Prin intermediul platformei, artiștii pot obține finanțare pentru proiecte solicitând sprijinul comunității. Unele ajung să adune câteva sute de dolari, altele pot atrage sute de mii de dolari. The Miami New Times spunea despre Kickstarter că este “cea mai deșteaptă idee pentru un site de când a inventat Al Gore Internetul”.

Principiul de funcționare al Kickstarter nu este foarte complicat. Un artist vine cu o idee sau un proiect pe care o propune echipei Kickstarter. Categoriile în care acesta poate fi inclus sunt dintre cele mai variate: artă, dans, design, film, jurnalism, muzică, tehnologie sau fotografie. Perry Chen, Yancey Strickler și Charles Adler, cei trei antreprenori care au fondat Kickstarter în aprilie 2009, stabilesc ce merită și ce nu merită atenție și oferă proiectului o pagină proprie pe site. Autorul ideii stabilește suma de care are nevoie si intervalul de timp pe care îl poate aloca strângerii de fonduri. Dacă în acest interval de timp reușesc să-i determine pe utilizatorii Kickstarter că ideea lor face toți banii sau chiar mai mult decât au cerut, proiectul lor este finanțat. Dacă obțin mai puțin decât suma căutată, la sfârșitul perioadei toți donatorii primesc banii înapoi iar pledanții pleacă fără nimic. Inițiatorul proiectului trebuie să mai ofere premii celor care îi întind o mână de ajutor, la fel cum e indicat să folosească tehnici de prezentare cât mai creative pentru descrierea proiectului. Majoritatea proiectelor sunt prezentate prin videoclipuri.

Kickstarter a adunat 80 de milioane de dolari pentru 10.000 de proiecte câștigătoare.

Până în acest moment, Kickstarter a adunat 80 de milioane de dolari pentru 10.000 de proiecte câștigătoare. Recordmanul de până acum de pe Kickstarter este proiectul TikTok, o invenţie care transformă un iPod Nano într-un ceas de mână. Pentru a-l realiza, designerul Scott Wilson avea nevoie de doar 15.000 de dolari, însă în final a reușit să atragă peste 940.000 de dolari, iar acum ceasul său este inclus de Apple în magazinele sale.

 

Maramureș, lupi și jazz

Dintre cele 10.000 de proiecte, o duzină au ca subiect România, după cum aflăm cu o căutare pe site-ul Kickstarter. În total, au adunat puțin peste 20.000 de dolari. În marea lor majoritate, ideile care au căutat susținere sunt ale unor americani ce au vizitat România sau ale unor români stabiliți în SUA. O animație, “Lupul și oaia”, inspirată de Miorița, și-a dorit să adune 2.000 de euro pentru a putea fi produsă, dar realizatorii au primit în cele din urmă cu 500 de dolari în plus. La fel și interpreta de jazz Sanda Weigl, o româncă stabilită la New York, a reușit să facă rost de 6.684 de dolari pentru noul său album, aproape dublu față de cât spera inițial.

”Sunt convins că sunt multe proiecte proaste care adună totuși X dolari, dar sunt și proiecte foarte bune care merită realizate”

“Am aflat de Kickstarter de la un prieten care are un blog foto. Chiar dacă suna atractiv, m-am abținut o vreme să cer ajutor pentru că mi se părea ciudat să solicit bani străinilor”, povestește Kathleen Laraia McLaughlin pentru Das Cloud. Americanca originară din Los Angeles lucra de 10 ani la un album foto despre Maramureș când i-a trecut prin cap să caute bani pentru tipar pe Kickstarter. “Mă apropiam de momentul tipăririi, nu aveam bani, și am intrat iar pe Kickstarter. În timp ce mă gândeam ce premii aș putea oferi celor care mă sprijină financiar, mi-am dat seama că am ce pune la bătaie: chiar cartea The Color of Hay: The Peasants of Maramureș (Culoarea fânului: Țăranii din Maramureș). M-am convins că nu doar iau, ci și ofer ceva la schimb în acest fel”, spune  McLaughlin. Cei 59 de susținători, dintre care 21 complet străini, au pus în total 3.903 dolari, cu peste 400 de dolari în plus față de cât ceruse fotografa la început. “Inițial am crezut că sunt mulți străini, dar am aflat apoi că erau prieteni ai unor prieteni sau străini convinși de prieteni”, explică ea.

Efortul a avut succes, spune  McLaughlin, pentru că “Transilvania este faimoasă și multă lume dorește să știe despre <adevărata> Transilvanie, nu doar mitul despre vampiri. Mai mult decât atât, oamenii au fost impresionați de țăranii din fotografiile mele: înțeleg valoarea unei culturi care și-a păstrat tradițiile, chiar dacă țăranii respectivi știu că vor fi măturați în aceste timpuri moderne”. Crowd funding-ul este minunat, este de părere McLaughlin: “Toată lumea câștigă. O mare varietate de proiecte primesc finanțare. De când am avut succes cu Kickstarter, am început să îmi ofer prijinul și pentru proiectele altora. Nu e doar o bună oportunitate pentru oamenii creativi de a obține finanțare, ci și unul pentru toți cei care vor să afle despre lucruri frumoase care se întâmplă și să sprijine în acest fel artiștii care le realizează”.

 

Birocrația în calea românilor

Cristi Vlădoaica, fotograf și el, este unul dintre românii care au ajutat-o pe Kathleen Laraia McLaughlin să adune bani pentru albumul său. “Nu o știam până acum. A realizat niște fotografii fenomenale la noi în țară, înglobate într-un album pe care aș vrea să-l am în bibliotecă. De aici și interesul/donația pentru ca proiectul să vadă lumina zilei”, explică Vlădoaică ajutorul oferit fotografei. Românul a mai finanțat un proiect câștigător, Trigger Trap, tot fotografic, dar acesta nu mai este direct legat de România. Kickstarter este o platformă foarte bine pusă la punct, spune Cristi, “iar ideile bune sunt propagate instant prin intermediul Twitter/Facebook. Ambele proiecte au succes pentru că sunt foarte bine prezentate (prin Vimeo), atractive ca formă de prezentare și nu sunt campanii de caritate fără un rezultat palpabil. Sunt convins că sunt multe proiecte proaste care adună totuși X dolari, dar sunt și proiecte foarte bune care merită realizate”.

Deocamdată Kickstarter funcționează ca uns doar pentru persoanele rezidente pe teritoriul Statelor Unite. Pentru a aplica din România sau din orice altă țară pentru o finanțare prin Kickstarter trebuie sa ai social security number, un cont bancar valabil în SUA, o adresă fizică și un act de identitate eliberat de autoritățile de peste Ocean. Cea mai bună soluție în aceste condiții rămâne un prieten stabilit în SUA care să fie convins de proiect și de bunele tale intenții.

Un alt termen pentru acest tip de proiecte este “micropatronage”, inventat de cunoscutul blogger Jason Kottke, care a renunțat pentru un an la jobul său, bizuindu-se pe micile donații făcute de cele câteva mii de cititori ai blogului său. În România, una din cele mai mari sume finanțate astfel a fost cea realizată în 2010 când Daniel Răduță a adunat în 3 săptămâni 150.000 de euro pentru un tratament medical.

Alte articole