Cum să creezi monștri animați pentru Hollywood

Când realitatea nu mai poate fi redată cu ajutorul naturii înconjurătoare, intră în joc Alexander Damm. Realizator de animații în cadrul celui mai mare studio de profil din Europa, Framestore, Alexander Damm discută cu Das Cloud despre animația devenită mainstream, despre aburii tehnologici care trebuie să susțină această artă și despre cum se croiește un drum spre Hollywood desenând lumi noi pe calculator.

Harry Potter

 

Prezent la București în cadrul festivalului Animest, Alexander Damm a făcut o introducere în industria animației la Sala ArCuB. Compania pentru care lucrează, Framestore, realizează efecte vizuale pentru filme și pentru reclame. A vorbit despre modelare, rigging (animație scheletală), texturare. “Când ești pe platou și filmezi, încerci să surprinzi elemente precum nisipul, de exemplu. Uneori îți iese să faci lucru acesta cu elemente reale și este foarte frumos, dar uneori trebuie să reconstruiești totul”, explică Damm nevoia tot mai acută de a integra animația în industria vizuală. O reclamă pentru Coca-Cola, proiectată la ultimul Super Bowl, sau un fragment animat din Harry Potter și Talismanele Morții – Partea I sunt ultimele realizări trecute pe cartea sa de vizită.

 

Animația joacă un rol din ce în ce mai important nu numai în cinematografie, ci în majoritatea expresiilor vizuale (reclame, jocuri, aplicații mobile). Cum explicați acest lucru?

E o bună întrebare. Cred că în animație poți face orice vrei, este foarte atractivă pentru mințile creative. Cu ajutorul CG (computer graphics) poți face orice vrei, la fel și cu 2D. Trezește copilul din tine. Îți aduce, într-un fel, multe satisfacții, redevii practic copil. E în același timp o activitate tehnică și ai nevoie de o aplecare spre acest domeniu pentru a reuși să faci astfel de lucruri. E și artistică, pe de altă parte, așa că trebuie să existe un amestec bun între cele două. Un director tehnic dintr-o companie precum Framestore se ocupă mai mult de modelare, de texturare, de randare. În schimb, dacă ești animator, cum sunt eu, te ocupi mai mult de partea de animație, care este puțin mai artistică.

 

Dar publicul de ce credeți că a devenit tot mai interesat de animații?

Există două genuri de animație. Cea de tip “cartoon” și cea care încearcă să fie cât mai aproape de realitate. Copiii vor dori tot timpul să vadă animație de tip “cartoon”. Apoi se petrece o evoluție normală de la 2D la 3D. E impresionant pentru public să poată vedea un film precum Transformers, care nu e neapărat cel mai bun film făcut vreodată, dar care e impresionant din punct de vedere vizual. De câte ori apare un film cu multe efecte vizuale, oamenii devin foarte interesați pentru că e ceva nou. Copiii cresc alături de jocuri astăzi, la fel cum în trecut creșteau alături de benzi desenate. Jocurile video sunt similare benzilor desenate: cei care cresc jucându-se în acest fel, vor dori să facă, la rândul lor, animații. Industria cinematografică, jocurile video și benzile desenate se ajută cumva între ele din acest punct de vedere.

 

În ce fel a ajutat dezvoltarea tehnologică la succesul pe care îl cunosc astăzi animațiile?

Vedem mai multe efecte speciale odată cu dezvoltarea tehnologică. Toy Story a fost, în 1995, primul lung metraj de animație realizat cu tehnică CG. Odată cu apariția companiilor britanice care făceau CG la începutul anilor ’90, producția de animație a trecut oceanul din SUA și a început să se dezvolte și în Europa. Londra rămâne cel mai mare hub din Europa în privința efectelor speciale. În clipa de față există însă astfel de companii în Singapore, Vancouver.

 

”Nu se mai produc la fel de multe lucruri originale și se investesc bani în proiecte cu șanse sigure, precum sequel-urile sau remake-uri”.

Cum ajunge o casă de animație să lucreze pentru un film de lung metraj hollywoodian? Care sunt pașii?

Există companii de producție din SUA, precum Warner Brothers, care într-o zi se decid să facă un film. Există un număr de cadre din acel film în care ei știu că au nevoie de efecte vizuale. Organizează pitch-uri pentru aceste secvențe. Totul depinde și de cât de multă animație există în filmul respectiv. Dacă sunt numai 200 de astfel de cadre, se poate alege o singură companie de animație. Dacă sunt mai mult de atâtea, fiecare companie se ocupă doar de o parte din animație. O companie se poate ocupa doar de personaje, în timp ce alta are în sarcină decorurile. De exemplu, la ultimul Harry Potter, Framestore s-a ocupat doar de partea din animație care ținea de anumite personaje.

 

Cum ați ajuns să faceți animații pentru reclame și nu pentru lung metraje?

Mi-a plăcut să lucrez mai mult în publicitate pentru că proiectele se succed cu mai mare rapiditate. În cinematografie, munca la un proiect de animație poate dura până la trei luni, în timp ce în publicitate timpul e mai redus: de la câteva zile la maxim două săptămâni. Ritmul este mult mai rapid în publicitate. În reclame e mai multă implicare pentru un animator, și echipele sunt mai mici, pe când în filme contribui doar la o mică parte din întreg. Îți faci bucata ta și ai terminat povestea.

 

Unde vedeți viitorul animației?

Mă aștept să se poată realiza randări în timp real. Asta va ajuta animatorul să vadă rezultatul final al muncii sale mult mai ușor și mai repede. La fel, softurile de animație estimez că vor fi mult mai accesibile celor care vor să învețe să facă acest lucru.

 

Dar despre modul în care publicul va recepta aceste schimbări în viitor în cazul lungmetrajelor de animație?

Nu cred că publicul va simți schimbări prea mari în anii care urmează. Deja animațiile care se fac arată foarte frumos. Poate că la nivel de efecte (de exemplu mișcarea apei) lucrurile vor mai evolua, dar la nivel de personaje lucrurile nu se vor schimba foarte mult. E posibil, pe de altă parte, ca rezoluțiile ecranelor să devină și mai mari decât sunt ele acum. Cele mai multe sunt de maxim 2.000 de pixeli. Dacă numărul acestora va spori, e nevoie și de conținut superior calitativ, care presupune timp mai mult dedicat muncii. Așa că va fi nevoie de dezvoltare și pe latura tehnologică pentru a putea ține pasul.

 

În ce fel a afectat criza economică industria animației?

Nu foarte mult, pentru că oamenii doresc în continuare entertainment. E adevărat că nu se mai produc la fel de multe lucruri originale și se investesc bani în proiecte cu șanse sigure, precum sequel-urile sau remake-uri. Pot fi plictisitoare, dar efectele vizuale rămân, totuși, bune.

 

De unde vă inspirați?

De peste tot. Mare parte din inspirație vine din natură, dar și din filme, artă. Mă jucam o grămadă de jocuri video când eram mic.

 

Portofoliul lui Alexander Damm poate fi accesat pe dammnation.com

Alte articole