Ctrl­ Alt Cineva

“Pe internet nu știe nimeni că ești un câine“, îşi asigura din fața unui monitor amicul patruped un alt câine, într-o caricatură veche de când Reţeaua, publicată de New Yorker la începuturile web 1.0. Astăzi, dacă ar fi să-şi facă un cont pe marile rețele de socializare, cei doi internauţi purtători de zgardă ar avea nevoie de un plus de identitate. Să fii doar Lassie sau Snoopy e desuet în noul internet. Numele jocului se schimbă.

New Yorker

 

Dăm peste porecle de la prima clipire a browserului. Sunt peste tot. Le găsim pe Yahoo!, pe Messenger, pe mIRC, pe WoW, dar și pe bloguri, Facebook, Twitter sau LinkedIn. De cele mai multe ori sunt asociate informalului. Vrei să prinzi mai mult curaj la primul contact cu ceilalți din rețea? Te gândeşti la un nick mişto, l-ai tastat şi ai intrat.

Oamenii fac adesea puțină dramaturgie când se prezintă celorlalți, spunea sociologul Erving Goffman în anii ’60. Internetul avea să scrie o piesă nouă, mai ușor de jucat și asimilat, o piesă a măștilor și a identităților multiple generate de un banal click. În Marea Reţea, toți suntem egali în spatele unui nickname.

 

Răzgândirea Google

Alexandra are 19 ani și intră pe net de la 14 ani. Pe atunci își spunea “Deea”, un nick pe care-l folosea pe mIRC. Au urmat apoi alte identități: “<<Mechanik_madchen>> – vine de la un aparat dentar pe care îl purtam la un moment dat. Îl am și acum Yahoo! Messenger. Pe Couch Surfing sunt <<Kinder>>. M-am mai botezat <<Bogdan Andrei>> și vrăjeam o tipă pe net”. Pe Facebook și Gmail, în schimb, se prezintă lumii cu numele și prenumele reale.

Pentru adolescenții în căutarea unei identități, on/offline, nickname-urile vor rămâne o alternativă populară, mai ales în zonele restrictive ale www – vezi limitele de vârstă impuse de Facebook (13 ani) şi G+ (18 ani)  – sau în cele prin definiție predestinate anonimatului: matrimoniale, filesharing, erotice etc..

Numai că, mai nou, Google impune şi o altfel de resticţie, insistând pentru folosirea identității reale a utilizatorilor la înregistrarea de conturi G+. Inclusiv în cazul celor care până mai ieri foloseau sub pseudonim serviciile companiei. În caz contrar, conturile sunt suspendate. Rezistenţa e mai degrabă inutilă. G+ a avut nevoie de doar 24 de zile pentru a ajunge la 20 de milioane de utilizatori și chiar de mai puţine zile pentru a începe suspendarea conturilor susceptibile de falsă identitate. Controversele au fost la ordinea zilei, iar Google a adus “câteva îmbunătățiri sistemului de suspendare”, ca să-l cităm pe unul dintre dezvoltatorii proiectului G+, Bradley Horowitz, și a aceptat includerea poreclelor în identitatea utilizatorilor.

 

ID = Money

De ce această cruciadă în numele numelui? Oficialii Google invocă o mai eficientă utilizare a rețelei, combaterea spamului și a trolilor, insistând asupra faptului că autentificarea reprezintă o problemă majoră a internetului și, în speță, a rețelelor sociale. Randi Zuckerberg duce ideea ceva mai departe. “Cei care nu-şi dezvăluie identitatea pe internet trebuie să dispară”, declara recent sora fondatorului Facebook pentru Huffington Post. ” Oamenii se comportă mult mai bine când ştiu că le va apărea numele real. Cred că unii se ascund în spatele unui pseudonim şi consideră că pot spune ce vor, în spatele uşilor închise”, adăuga ea. De remarcat că oficialii Facebook anunțau în martie 2011 suspendarea zilnică a aproximativ 20.000 conturi pentru motive gen conținut neadecvat, spam sau falsuri în declararea vârstei.

Problema intimităţii şi securităţii online e cât se poate de reală. Numai că unii comentatori văd şi altceva în spatele presiunilor marilor reţele pentru o lume digitală a identităţilor reale. E vorba despre bani, scria recent Semil Shah de la Techcrunch, mai exact despre accelerarea şi transformarea comerţului online de către o companie cu 750 de milioane de utilizatori, la cât a ajuns Facebook luna trecută. În paranteză spus, Randi Zuckerberg a anunţat între timp că renunţă la funcţia de director de marketing al reţelei sociale pentru a-şi lansa propria companie şi că Facebook va ramâne elementul central al viitoarelor sale proiecte.

Despre bani şi (alte) reţele sociale vorbeşte şi Nate Elliott, analist Forrester Research, în opinia căruia “cu cât Google știe mai multe despre publicul său, cu atât poate câștiga mai mulți bani, prin plasarea anunturilor”. Alţi analişti susţin în schimb că vitale nu ar fi atât numele reale, cât datele demografice si cele privind sferele de interes ale utilizatorilor, acestea reprezentând adevărata cheie a unor venituri viitoare.

 

Nick-ul cu două tăișuri

Faptul că rețelele de socializare îşi împing de la spate utilizatorii să posteze publicul sub numele adevărate are impact şi în celelalte zone ale Internetului. Facebook Connect și Friend Connect (Google) sunt platforme prin care utilizatorii celor două reţele se pote loga pe terțe site-uri care au implementat una dintre aceste soluții fără a-și mai completa un profil de utilizator. Cei de la Tech Crunch au implementat sistemul în luna martie. Reacţiile, spun ei, au fost împărţite, cu un plus cantitativ al celor pozitive. Chiar şi aşa, numărul comentariilor s-a redus simţitor, dar se constată, adaugă aceştia, o creştere a calităţii opiniilor vizitatorilor. Din afara site-ului lucrurile se văd şi altfel. “Intraţi pe Tech Crunch şi număraţi comentariile. Sau şi mai bine, citiţi-le. Sunt complet aiurea. Sunt sterile şi impersonale”, scrie pe blogul său un cititor Tech Crunch, Steve Cheney.

Când vine vorba despre identitatea online, părerile au fost, sunt  și vor rămâne împărțite. Există argumente și contraargumente la fel de puternice. Când ne luăm un nickname la contactul cu internetul o facem din două motive, explică Brenda Danet, profesor de sociologie și comunicare la Hebrew University din Ierusalim: să ne ascundem identitatea reală și să atragem deopotrivă atenția asupra eului nostru virtual. Din spatele unui nick bine ales oricine e capabil să emită păreri în mediul online, să atace, să facă lucruri pe care altfel doar și le-ar imagina. Este critica pe care o fac adesea cei care blamează anonimatul pe Internet.

“Anonimitatea în doze mici e bună pentru sistem pentru că permite unui om de interior sau persecutatului să vorbească. Dar dacă anonimitatea e prezentă într-o cantitate semnificativă va otrăvi tot sistemul“, spunea la un moment dat Kevin Kelly, editor al revistei Wired.

Chatroulette, o rețea video de socializare care permite stabilirea unei conexiuni video aleatorii, e un bun exemplu – a devenit un spațiu al exhibiționiștilor, care păstrează discreția doar în privința numelui, ceea ce a dus platforma în pragul dispariției.

 

Epoca netului cu cravată

Cu cât iei internetul mai în serios cu atât probabilitatea de a folosi un nume real în locul unui nickname sunt mai mari, crede Bogdan Aron, marketing manager la Trafic.ro, în opinia căruia internauţii se împart în două mari categorii: cei care fac bani din asta și cei care nu fac. Cei care iau internetul în serios, crede el, sunt “cei care încep să câștige bani din Internet din proiecte transparente”. “Dacă faci bani trimițând spam-uri, nu cred că e în interesul tău să-ți dai numele. Folosirea unui nume real înseamnă responsabilizare. Devii responsabil de ceea ce spui și de ceea ce faci online. Dacă intri pe Internet doar pentru entertainment sau pentru a agăța gagici, atunci cel mai probabil vei folosi un nickname”.

Jurnalistul Vlad Petreanu (petreanu.ro) nu se simte incomodat de prezența nickname-urilor, dar observă o asumare mai accentuată a acestora – “Dacă în epoca mIRC-ului acestea erau pur formale, astăzi lumea chiar începe să aibă prezență consistentă în online, așa că cele mai multe nickname-uri românești sunt asumate”.

Reţeaua a devenit locul unde plătești amenzi de circulație, folosești Skype să-ți vezi prietenul plecat în altă țară sau să contribui printr-un comentariu la acest articol. A devenit un loc al lucrurilor serioase. Segmentul administrației publice trece printr-o etapă de informatizare și care va fi urmată în mod natural de una la finalul căreia datele pe care le colectează vor fi disponibile la distanță pentru contribuabuili. Multe dintre companiile private își oferă deja serviciile și online, și nu e exclus ca, la un moment dat, aproape tot ce e disponibil offline să fie disponibil şi în .ro.

“Categoriile de activități ce presupun o legitimare sunt atât de diverse încât e aproape imposibil de a le aminti pe toate”, spune avocatul Adrian Rista vorbind strict despre relația offline cu organismele statului. Cât despre relația client-comerciant, adugă că orice vânzător poate condiționa realizarea procesului de legitimare, proces obligatoriu în cazul unor categorii de produse gen alcool și tutun – “Eu consider că dacă doresc să beneficiez de un serviciu pentru care este necesară o anumită vârstă (casino) atunci pot alege între a prezenta datele personale și a intra, sau de a nu prezenta datele și de a nu intra”.

 

Nivelul următor: avatarul

În zona reţelelor sociale autohtone, Neogen păşeşte pe o cale de mijloc. “Toți utilizatorii trebuie să se înregistreze și cu nickname, nu doar cu numele real, atunci când își fac un cont”, spune directorul general  Călin Fusu, explicând că “ne dorim să avem o rețea socială mai informală”. “Plus că e important pentru URL-ul fiecărui profil de utilizator să aibă și un nickname: dacă ar avea doar numele, ar apărea o problemă pentru cei care au același nume și prenume”.

Până în urmă cu vreo cinci ani, directorul Neogen avea şi un alt nickname în afara lui <<calinf>>, cel pe care îl folosește azi în comunitatea pe care o păstorește. “Îmi ziceam <<Zapo>> când aveam un cont pe Noi2.ro (un site de dating din portofoliul Neogen). A fost primul cuvânt care mi-a venit în minte când mi-am făcut cont acolo. Vine de la Zaporoje, care era o mașină, cam ca Trabantul. Nu l-am mai folosit însă în altă parte. L-am păstrat doar pentru noi2.ro, că era pentru agățat de gagici”, povesteşte Fusu.

Cătălin Tenița, managing partner TreeWorks atrage atenţia asupra faptului că nickurile îşi pierd din importanță în construcția identității online. “În momentul actual, spre deosebire de acum 10 ani, nickul este doar o componentă a identității online. Trăim într-o cultură vizuală și iconul/avatarul devin chiar mai importante ca nickul”.

Un lucru e cert pentru toată lumea: identitatea online suferă mutații surprinzătoare. O serie de studii confirmă ce se intuia deja, anume că experiențele virtuale modifică definițiile despre proprie noastră persoană. Identitățile multiple și flexibile din spațiul web vor avea mereu în contrabalanță aceleași riscuri: reputația vătămată, intimitatea supraexpusă, moralitatea jucată mereu la loterie. Indiferent că e vorba despre un nickname sau o identitate de buletin, o experiență online pozitivă depinde de un lucru important, spune sociologul american Sherry Turkle: de cât de conștienți suntem de ceea ce se află cu adevărat în spatele măștii pe care o purtăm online. Do no evil!

 

Ion_Sexy_Boy_2010

O enciclopedie a nickname-urilor din online nu s-a făcut încă. Totuși, un studiu recent realizat pe chat room-uri, mIRC și forumuri, locurile cele mai fertile pentru anonimat, arată că aproape 43% dintre porecle sunt nume obișnuite, 24% au implicații personale, iar alte 15 procente sunt legate de animale, plante, cinema, literatură sau sex.

O scanare a utilizatorilor Neogen.ro relevă un amestec interesant de nume reale și porecle. “În funcție de site-ul de proveniență (Neogen cumulează site-uri precum doizece.ro, colegi.ro, noi2.ro și bestjobs.ro și neogen.ro), se poate constata o diferențiere a numelui de utilizator ales. Dacă pentru cei din bestjobs.ro sau colegi.ro numele tind să fie ușor mai formale – nume.prenume sau nume_prenume -, pentru ceilalți, o întreagă varietate de identităţi dau culoare siteului: de la cuvinte populare gen echipe de fotbal, sporturi şi activități favorite, până la nume şi prenume ale unor celebrități sau combinații de nume proprii”, spune Lucian Blănariu, product data manager Neogen.

Nickname-urile formate din nume proprii însoțite de combinații de cifre (vârsta, anul nașterii sau anul înscrierii pe site) sunt cele mai numeroase pe Neogen, spune Blănariu. “Ion” apare de 84.725 de ori, urmat de “Ioan” (28.722) și Maria (60.000). Acestea sunt adesea însoțite de sintagme precum “boy” (apare de 13.228 de ori), “girl” (6.721), “sexy” (6.268), “bebe” (6.452), “pisi” (4.118), “guy” (2.210), “2010” (8.023), “2011” (2.383). Nici exoticul nu lipsește dacă scormonești atent pe Neogen, mai spune Blănariu, și dă câteva exemple: “tamaramatusa”, “porcu_cor”, “dau_din_top”, “eSti_mic_gAsco”, “carmen_cea_fara_pereche”.

 

Oameni și nickuri

Sunt internauți și nimic din ceea ce e specifiv Interetului nu le e străin. Cu atât mai puțin nickurile.

Vlad Petreanu, jurnalist și blogger pe Petreanu.ro

E cunoscut pe diverse formuri drept “Adventure Pal”, o anagramare a numelui.

Călin Fusu, director general Neogen.

A fost o vreme “Zapo”, când avea cont pe Noi2.ro. “A fost primul cuvânt care mi-a venit în minte când mi-am făcut cont acolo. Vine de la Zaporoje, care era o mașină, cam ca Trabantul”.

Bogdan Aron, marketing manager Trafic.ro.

A fost “se7en”. “L-am folosit nickname când intram pe mIRC seara după 10 prin Myx-ul de la Connex. Nickname-ul a fost ales cu multă grijă dintr-o lungă lista pe care o scrisesem pe o foaie”.

Cătălin Tenița, fondator Zelist, managing partner TreWorks.

“cata10”, “cataX”, “catastif”. “Când stăteam pe mIRC foloseam diferite prescurtări pentru Cătălin Tenița, de genul <<cata10>> sau <<cataX>>. Când mi-am făcut un blog am ales ceva care să se lege de nume, dar și de firea mea, destul de aplecată spre cărți – <<catastif>>. De cele mai multe ori însă prefer să mă semnez cu numele întreg, pentru că îmi place să îmi asum opiniile și să fie clar acest lucru”.

Alte articole